Bộ tiêu chí/bảng hỏi đánh giá lớp học phần tại Trường Đại học Ngoại thương: nghiên cứu so sánh về độ tin cậy và tính giá trị

Các tác giả

  • Dương Thị Thanh Thuỷ Trường Đại học Ngoại thương

Tóm tắt

To collect learners’ evaluation of various aspects of a course , higher education institutions often build a set of criteria/checklist using a multi-level Likert scale. This study was conducted to compare the reliability and validity of two sets of criteria/checklist for course evaluation in a public university in Vietnam. One set is currently used by its Centre of Testing and Quality Assurance for all courses of various subjects and the other is exclusively designed for a foreign language course for specific purposes (ESP2) at Foreign Trade University. The primary data was collected via a paper-based questionnaire using a 5-level Likert scale. The study showed that many lowquality variables had been dismissed from both sets of criteria/checklist and the set exclusively designed for ESP2 prevailed both in terms of reliability and validity. The study concludes with a set of criteria/questionnaire officially recommended for the evaluation of ESP2 courses meeting two basic standards of reliability and validity. It also makes some methodological implications for scientifically and objectively evaluating a set of criteria/checklist with quantitative tools. The paper not only provides an empirical basis for selecting a suitable set of assessment criteria for courses but also contributes methodologically to research and practice in ensuring the quality of higher education.

Tài liệu tham khảo

Alturkistani, A., Lam, C., Foley, K., Stenfors, T., Blum, R. E., Velthoven, H. V. M., & Meinert, E. (2020). Massive Open Online Course. Evaluation Methods: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, 22(4), 1-14. https://doi.org/10.2196/13851

Beckman, T. J., Lee, M. C., Rohren, C. H., & Pankratz, V. S. (2003). Evaluating an instrument for the peer review of impatient teaching. Medical Teacher, 25(2), 131-135. https://doi.org/10.1080/0142159031000092508

Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 08/2021/TT-BGDĐT ngày 18/3/2021 ban hành Quy chế đào tạo trình độ đại học.

Bộ GD-ĐT (2024). Thông tư số 01/2024/TT-BGDĐT ngày 05/02/2024 ban hành Chuẩn cơ sở giáo dục đại học.

Copeland, H. L., & Hewson, M. G. (2000). Developing and testing an instrument to measure the effectiveness of clinical teaching in an academic medical center. Academic Medicine, 75(2), 161-166.

Crossley, J., Humphris, G., & Jolly, B. (2002). Assessing health professionals. Medical Education, 36, 800-804.

Cục Nhà giáo và Cán bộ quản lí giáo dục (2013). Hướng dẫn số 7324/BGDĐT-NGCBQLGD ngày 08/10/2013 về tổ chức lấy ý kiến phản hồi từ người học về hoạt động giảng dạy của giảng viên.

Gerbing, D. W., & Anderson, J. C. (1988). An Updated Paradigm for Scale Development Incorporating Unidimensionality and Its Assessment. Journal of Marketing Research, 25(2), 186-192.

Greenwald, A. G. (1997). Validity Concerns and Usefulness of Student Ratings of Instruction. American Psychologist, 52(11), 1182-1186.

Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. NXB Hồng Đức.

Jabnoun, N., & Hassan Al‐Tamimi, H. A. (2003). Measuring Perceived Service Quality at UAE Commercial Banks. International Journal of Quality and Reliability Management, 47-55. https://doi.org/10.1108/02656710310468614

Kember, D., & Leung, D. Y. P. (2008). Establishing the validity and reliability of course evaluation questionnaires. Assessment & Evaluation in Higher Education, 33(4), 341-353. https://doi.org/10.1080/02602930701563070

Kogan, J. R., & Shea, J. A. (2007). Course evaluation in medical education. Teaching and Teacher Education, 23(3), 251-264. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.12.020

Litzelman, D. K., Shea, J. A., Kogan, J. R., & Wales, P. S. (2005). Evaluation of the Clerkship: Clinical Teachers and Programs. In Alliance for Clinical Education (Chapter 7) (3rd ed.). https://familymed.uthscsa.edu/ACE/chapter7.htm

Papadogiannis, I., Vassilakis, C., Wallace, M., & Katsis, A. (2024). On the Quality and Validity of Course Evaluation Questionnaires Used in Tertiary Education in Greece. Trends in Higher Education, 3(2), 221-234. https://doi.org/10.3390/higheredu3020013

Schiekirka, S., & Raupach, T. (2015). A systematic review of factors influencing student ratings in undergraduate medical education course evaluations. BMC Medical Education, 15(30), 1-9. https://doi.org/10.1186/s12909-015-0311-8

Slovin, E. (1960). Slovin’s formula for sampling technique. https://prudencexd.weebly.com/

Steiner, I. P., Yoon, P. W., Kelly, K. D., Diner, B. M., Donoff, M. G., & Mackey, D. S. (2003). Resident evaluation of clinical teachers based on teachers’ certification. Academic Emergency Medicine, 10(7), 731-737.

Trường Đại học Ngoại thương (2021). Quyết định số 3188/QĐ-ĐHNT ngày 21/12/2021 ban hành Quy chế đào tạo trình độ Đại học của Trường Đại học Ngoại thương.

Tải xuống

Đã Xuất bản

16.12.2025

Cách trích dẫn

Dương, T. T. T. (2025). Bộ tiêu chí/bảng hỏi đánh giá lớp học phần tại Trường Đại học Ngoại thương: nghiên cứu so sánh về độ tin cậy và tính giá trị. Tạp Chí Giáo dục, 25(24), 59–64. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4462

Số

Chuyên mục

Các bài báo