Yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên ngành Giáo dục mầm non về chất lượng khóa học liên thông trình độ đại học tại Trường Đại học Trà Vinh

Các tác giả

  • Nguyễn Văn Sáu Trường Đại học Trà Vinh

Tóm tắt

Recent changes in the teaching environment in Vietnamese universities such as increased competition have made academic programs an important differentiating factor of what is offered by each university. This study was conducted to assess the satisfaction level of preschool pedagogical students about the quality of university-level upgrading courses at Tra Vinh University. The techniques of Cronbach's Alpha test, EFA analysis and linear regression model were employed to determine the groups of factors affecting the satisfaction level of students about the quality of the courses. The obtained results show that learning resources, workload, quality of training programs, good teaching and skill development are factors that have an impact on student satisfaction. This study serves as the basis for further studies to come up with solutions to further improve and enhance the quality of university-level continuing courses.

Tài liệu tham khảo

Alemu, A. M., & Cordier, J. (2017). Factors influencing international student satisfaction in Korean universities. International Journal of Educational Development, 57, 54-64.

Alkhateeb, M. A., & Abdalla, R. A. (2021). Factors influencing student satisfaction towards using learning management system moodle. International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 17(1), 138-153.

Alzahrani, L., & Seth, K. P. (2021). Factors influencing students’ satisfaction with continuous use of learning management systems during the COVID-19 pandemic: An empirical study. Education and Information Technologies, 16(1), 1-19.

Berestova, A., Burdina, G., Lobuteva, L., & Lobuteva, A. (2022). Academic Motivation of University Students and the Factors That Influence It in an E-Learning Environment. Electronic Journal of e-Learning, 20(2), 201-210.

Bộ GD-ĐT (2017). Thông tư số 06/2017/TT-BGDĐT ngày 15/3/2017 ban hành Quy chế đào tạo vừa làm vừa học trình độ đại học.

Diệp Thanh Tùng, Võ Thị Ngọc Yến (2016). Các nhân tố tác động đến sự hài lòng và gắn kết của sinh viên thông qua việc đánh giá chất lượng dịch vụ đào tạo Trường Đại học Trà Vinh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Trà Vinh, 22, 1-9.

Ginns, P., Prosser, M., & Barrie, S. (2007). Students’ perceptions of teaching quality in higher education: The perspective of currently enrolled students. Studies in Higher Education, 32(5), 603-615.

Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. NXB Hồng Đức.

Lê Thị Anh Thư, Nguyễn Ngọc Minh (2016). Phân tích nhân tố ảnh hưởng đến mức độ hài lòng của sinh viên đối với chất lượng dịch vụ đào tạo tại Trường Đại học Tây Đô. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 43, 26-33.

Lê Thị Hương Trà, Nguyễn Thị Phương Nhung, Hoàng Hà Phương, Nguyễn Thị Thanh Mai (2019). Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên về đào tạo kế toán theo Chuẩn mực lập báo cáo tài chính quốc tế (IFRS) tại Học viện Ngân hàng. Tạp chí Khoa học và Đào tạo Ngân hàng, 205, 74-83.

Mulyono, H., Hadian, A., Purba, N., & Pramono, R. (2020). Effect of service quality toward student satisfaction and loyalty in higher education. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(10), 929-938.

Muñoz-Carril, P. C., Hernández-Sellés, N., Fuentes-Abeledo, E. J., & González-Sanmamed, M. (2021). Factors influencing students’ perceived impact of learning and satisfaction in Computer Supported Collaborative Learning. Computers & Education, 174, 1-13.

Nguyễn Văn Sáu (2022). Thực trạng và giải pháp nâng cao chất lượng nghiên cứu khoa học của đội ngũ giảng viên khoa Khoa học cơ bản, Trường Đại học Trà Vinh. Tạp chí Giáo dục, 22(8), 47-51.

Nunnally, J. C. (1987). Psychometric theory (2 ed.). New York: McGraw-Hill.

O’Neill, M. A., & Palmer, A. (2004). Importance‐performance analysis: a useful tool for directing continuous quality improvement in higher education. Quality Assurance in Education, 12(1), 39-52.

Peterson, R. A. (1994). A meta-analysis of Cronbach's coefficient alpha. Journal of Consumer Research, 21(2), 381-391.

Siming, L., Gao, J., Xu, D., & Shaf, K. (2015). Factors Leading to Students' Satisfaction in the Higher Learning Institutions. Journal of Education and Practice, 6(31), 114-118.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Experimental designs using ANOVA (Vol. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.

Trần Quốc Thịnh, Vũ Quang Huy (2016). Các nhân tố tác động đến chất lượng đào tạo hệ chất lượng cao của Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học giáo dục, 134, 94-98.

Trần Văn Đạt, Võ Văn Thắng (2016). Phương pháp nghiên cứu khoa học giáo dục. NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.

Trương Anh Tuấn, Lê Thị Giang (2022). Sự hài lòng của sinh viên đối với chất lượng dịch vụ đào tạo trực tuyến của các trường đại học trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Nghiên cứu Tài chính - Marketing, 70, 43-54.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.05.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn, . V. S. (2023). Yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên ngành Giáo dục mầm non về chất lượng khóa học liên thông trình độ đại học tại Trường Đại học Trà Vinh. Tạp Chí Giáo dục, 23(10), 57–64. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/768

Số

Chuyên mục

Các bài báo