Tác động của người có tầm ảnh hưởng đến lối sống của sinh viên Đại học Quốc gia Hà Nội

Các tác giả

  • Lê Hoàng Anh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Đinh Hồng Anh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Triệu Mai Anh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nguyễn Mai Anh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Đinh Minh Hạnh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

The rapid growth of the 4.0 technology era has created favorable conditions for influencers to reach young people, especially students, more quickly. This study determines the factors affecting Vietnam National University students’ lifestyles. The study used exploratory factor analysis and linear regression using SPSS 23 software with a dataset of 352 first-year students from 7 universities of Vietnam National University, Hanoi. The results show that three out of four investigated factors affect the lifestyle of students at Vietnam National University, Hanoi: quality, affordability, and relationship. This study has contributed to the literature on influencer’s impacts on students.

Tài liệu tham khảo

Al-Darraji, Z., Al Mansour, Z., & Rezai, S. (2020). Similarity, Familiarity, and Credibility in influencers and their impact on purchasing intention. Bachelor thesis in Business Administration, Mälardalen University.

Bognar, Z. B., Puljic, N. P., & Kadezabek, D. (2019). Impact of influencer marketing on consumer behaviour. Economic and Social Development: Book of Proceedings, 301-309.

Chisnall, P. M. (1994). Handbook of Marketing Scales: Multi-Item Measures for Marketing and Consumer Behaviour Research. Journal of the Market Research Society, 36(4), 367-368.

Conde, R., & Casais, B. (2023). Micro, macro and mega-influencers on instagram: The power of persuasion via the parasocial relationship. Journal of Business Research, 158, 113708. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113708

Đoàn Văn Điều (2011). Một số quan điểm về đạo đức, lối sống của sinh viên Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 31, 58-64.

Hwang, Y., & Jeong, S. H. (2016). “This is a sponsored blog post, but all opinions are my own”: The effects of sponsorship disclosure on responses to sponsored blog posts. Computers in Human Behavior, 62, 528-535. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.04.026

Keller, E., & Fay, B. (2016). How to use influencers to drive a word-of-mouth strategy. Warc Best Practice, 1, 2-8.

Minton, E. A., & Kahle, L. R. (2013). Belief systems, religion, and behavioral economics: Marketing in multicultural environments. Business Expert Press.

Nguyễn Ngọc Bảo (2022). Ảnh hưởng của mạng xã hội đối với sinh viên. Học viện Cán bộ Thành phố Hồ Chí Minh. http://www.hocviencanbo.hochiminhcity.gov.vn/anh-huong-cua-mang-xa-hoi-doi-voi-sinh-vien-ths-nguyen-ngoc-bao

Nguyễn Quốc Cường, Võ Thị Xuân Quỳnh, Nguyễn Anh Phúc (2021). Tác động của đại sứ thương hiệu lên ý định mua hàng của khách hàng tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Trường Đại học Công nghiệp Thành phố Hồ Chí Minh, 50(02), 120-133.

Nguyễn Thị Ngọc Dung (2022). Influencer Marketing trong thời đại số. Tạp chí Khoa học Đại học Đông Á, 1(01), 24-31.

Nguyễn Việt Dũng, Trịnh Lê Nguyên, Hoàng Xuân Thủy, Nguyễn Danh Tĩnh (2007). Tìm hiểu hành vi cộng đồng về bảo tồn thiên nhiên: Bàn luận về lí thuyết và phương pháp tiếp cận. Trung tâm Con người và Thiên nhiên (PanNature). https://nature.org.vn/vn/wp-content/uploads/docs/HanhViCongDongVeBaoTonThienNhien.pdf

Phạm Đức Anh, Phạm Đức Anh, Hoàng Ngọc Mai (2022). Vai trò của người ảnh hưởng trong việc tạo lập xu hướng tiêu dùng thực phẩm của giới trẻ. Tạp chí Quản lí Kinh tế Quốc tế (Journal of International Economics and Management), 143, 84-110.

Phạm Hồng Tung (2007). Nghiên cứu về lối sống: Một số vấn đề về khái niệm và cách tiếp cận. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, Khoa học Xã hội và Nhân văn, 23, 271-278.

Pham, M., Dang, T. Y., Hoang, T. H. Y., Tran, T. T. N., & Ngo, T. H. Q. (2021). The effects of online social influencers on purchasing behavior of generation Z: An empirical study in Vietnam. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(11), 179-190. https://doi.org/10.13106/jafeb.2021

Su, B. C., Wu, L. W., Chang, Y. Y. C., & Hong, R. H. (2021). Influencers on social media as References: Understanding the Importance of Parasocial Relationships. Sustainability, 13(19), 10919. https://doi.org/10.3390/su131910919

Vũ Thị Nho (2000). Tâm lí học phát triển. NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Tải xuống

Đã Xuất bản

31.07.2023

Cách trích dẫn

Lê , H. A., Đinh , H. A., Triệu , M. A., Nguyễn , M. A., & Đinh , M. H. (2023). Tác động của người có tầm ảnh hưởng đến lối sống của sinh viên Đại học Quốc gia Hà Nội . Tạp Chí Giáo dục, 23(15), 32–37. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/836

Số

Chuyên mục

Các bài báo