Các yếu tố tác động đến quyết định lựa chọn trường đại học của sinh viên các trường đại học trên địa bàn Thành phố Hà Nội

Các tác giả

  • Bùi Cẩm Vân Học viên cao học K30, Trường Đại học Kinh tế quốc dân
  • Hà Ngọc Thắng Trường Đại học Kinh tế Quốc dân

Tóm tắt

Currently, with the expansion of many disciplines at higher education institutions, learners have opportunities to choose universities and majors that are suitable for their needs, interests and career orientations. In addition, the trend of financial autonomy of public universities has forced these schools to increase enrollment quotas, expand the training scale in many different directions, creating fierce competition among universities in recruitment. Therefore, the identification of factors affecting students' decision to choose a university is crucial with universities. This study examines the factors affecting students' decision to choose a university. Survey questionnaires were sent directly to first-year students at a number of universities in Hanoi, Vietnam. The results show that the characteristics of the university, the advice of relatives and friends, their own abilities, the reputation of the university, the university's promotion efforts and the prospective school's supporting activities have impacts on students' decision to choose a university.

Tài liệu tham khảo

Chapman, W. D. (1981). A model of student college choice. The Journal of Higher Education, 52(5), 490-505, https://doi.org/10.2307/1981837

Glasser, W. (1998). Choice Theory: A New Psychology of Personal Freedom. New York: Harper Perennial.

Hossler, D., Braxton, J., & Coopersmith, G. (1989). Understanding Student College Choice. Higher Education: Handbook of Theory and Research, 5, 231-288.

Kotler, P., Wong, V., Saunders, J., & Armstrong, G. (2005). Principle of marketing (4th ed.). New York: Prentice Hall.

Ming, K. (2010). Institutional Factors Influencing Students’ College Choice Decision in Malaysia A Conceptual Framework. International Journal of Business and Social Science, 1(3), 201-207.

Ming, K. (2013). University Choice: Implications for Marketing and Positioning. Education, 3(1), 7-14.

Nguyễn Duy Thục, Lê Ngọc Minh Khuê (2021). Các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định lựa chọn trường đại học tư thục của sinh viên trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Kinh tế và Dự báo, 24, 56-59.

Nguyễn Minh Hà, Huỳnh Gia Xuyên, Huỳnh Thị Kim Tuyết (2011). Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng đến việc sinh viên chọn Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 6(2), 107-117.

Nguyễn Phước Quý Quang, Phòng Thị Huỳnh Mai, Thái Ngọc Vũ và Lương Lễ Nhân (2020). Yếu tố ảnh hưởng đến quyết định chọn trường đại học trên địa bàn thành phố Cần Thơ của sinh viên. Tạp chí Nghiên cứu Khoa học và Phát triển Kinh tế, Trường Đại học Tây Đô, 9, 1-17.

Nguyễn Thị Kim Chi (2018). Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định lựa chọn trường đại học của học sinh phổ thông trung học - Trường hợp Hà Nội. Luận án tiến sĩ Quản lí kinh tế (Khoa học quản lí), Trường Đại học Kinh tế Quốc dân.

Nguyễn Thị Minh Hương (2021). Các yếu tố ảnh hưởng đến quyết định chọn trường đại học của học sinh trung học phổ thông trên địa bàn tỉnh Quảng Ngãi. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Việt Nam, 63(4), 1-7.

Trần Dục Thức, Dương Thị Bình (2022). Các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định lựa chọn trường đại học công lập của sinh viên ngành Quản trị kinh doanh tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Kinh tế và Ngân hàng Châu Á, 198, 84-95.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.01.2024

Cách trích dẫn

Bùi , C. V., & Hà , N. T. (2024). Các yếu tố tác động đến quyết định lựa chọn trường đại học của sinh viên các trường đại học trên địa bàn Thành phố Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 24(1), 42–47. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1213

Số

Chuyên mục

Các bài báo