Tổng quan nghiên cứu về ứng dụng ChatGPT trong dạy học và đánh giá ứng dụng ChatGPT vào việc thiết kế bài giảng

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Tố Nga Trường Đại học Nguyễn Tất Thành

Tóm tắt

Currently, artificial intelligence (AI) technology is becoming one of the big trends in education. Among them, ChatGPT is being evaluated as one of the most advanced and effective teaching support tools, helping students self-study and improving teaching effectiveness. Researching the application of ChatGPT in lesson design is a hot issue that many teachers are interested in because it plays an important role in lesson design. This article reviews some research on the application of ChatGPT in teaching and evaluates the role of ChatGPT in designing teachers' lessons, supporting teachers in building lessons by creating educational content. new education and provide teachers with useful materials and advice to help them convey knowledge to learners in a scientific way. Researching works related to ChatGPT and the role of ChatGPT is necessary to discover “gaps” in research, and at the same time inherit the theoretical and practical basis of related research works.

Tài liệu tham khảo

Ashley, A. (2023). How to use ChatGPT as a learning tool. Https://Www.Apa.Org, 54(3). https://www. apa.org/monitor/2023/06/chatgpt-learning-tool

Ausat, A. M. A., Massang, B., Efendi, M., Nofirman, N., & Riady, Y. (2023). Can ChatGPT Replace the Role of the Teacher in the Classroom: A Fundamental Analysis. Journal on Education, 5(4), 16100-16106.

Cuofano, G. (2023). InstructGPT And Why It Matters For The Success Of ChatGPT. FourWeekMBA. https://fourweekmba.com/instructgpt/

Dương Thanh Linh (2023). Ứng dụng ChatGPT thúc đẩy dạy và học bậc đại học trong kỷ nguyên trí tuệ nhân tạo. Tập san Khoa học và Kĩ thuật, Trường Đại học Bình Dương, 6(2). https://doi.org/10.56097/ binhduonguniversityjournalofscienceandtechnology.v6i2.160

Kirtania, D. K. (2023). OpenAI ChatGPT for Library and Information Science (LIS) Professionals. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ ssrn.4404903

Nguyễn Công Minh (2023). ChatGPT - Sự đột phá về công nghệ ứng dụng trí tuệ nhân tạo. Tạp chí Ngân hàng. https://tapchinganhang.gov.vn/chat-gpt-sudot-pha-ve-cong-nghe-ung-dung-tri-tue-nhan-tao.htm Nguyễn Đức Vượng, Phan Trọng Tiến (2023). Ứng dụng ChatGPT trong giảng dạy, nghiên cứu và quản lí ở bậc đại học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Tân Trào, 9(3), 170-182.

OpenAI. (n.d.). Introducing ChatGPT. https://openai.com/blog/chatgpt

Quy, D. X., Bich, L. N., Duy, V. T., Dung, V. X., Bien, P. B., Tien, N. V., Thanh, N. T. M., & Phuoc, N. H. (2023). VNHSGE: Vietnamese High School Graduation Examination Dataset for large Language models. arXiv (Cornell University), 1-74. https://doi.org/10.48550/arxiv.2305.12199

Savvycom, O. (2023). 7 ưu điểm và nhược điểm của “cơn sốt” Chatbot GPT? https://savvycom.vn/ blog/7-uu-diem-va-nhuoc-diem-cua-con-sot-chatbotgpt/

Scheelke, A. (2023). LibGuides: AI, ChatGPT, and the Library: ChatGPT and Information Literacy. https:// libguides.slcc.edu/ChatGPT/InformationLiteracy Thái Thị Cẩm Trang (2023). Thái độ và kì vọng của sinh viên sư phạm tiếng Anh đối với ChatGPT: Nghiên cứu tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 23(10), 51-56.

Tuyết Nga (2023). ChatGPT - Công nghệ lõi và sự ảnh hưởng. Trường Đại học Công nghệ - Đại học Quốc gia Hà Nội. htps://uet.vnu.edu.vn/chatgpt-cong-nghe-loi-va-suanh-huong/

Trường Đại học Thủy Lợi (2023). ChatGPT xuất hiện, vai trò người thầy lại càng được tôn lên. htps://www.tlu.edu.vn/tin-tuc-dai-hoc-thuy-loi/chatgpt-xuat-hienvai-tro-nguoi-thay-16637 Wang, M. (2023). ChatGPT: A Case Study. PDGIA Journal of Higher Education.

Young, Y. R. (2023). Georgia Tech Is Trying to Keep a ChatGPT-Powered Teaching Assistant From “Hallucinating”. https://www.edsurge.com/news/2023-06-22-georgia-tech-is-trying-to-keep-a-chatgpt-powered -teaching-assistant-from-hallucinating

Tải xuống

Đã Xuất bản

14.08.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. N. (2024). Tổng quan nghiên cứu về ứng dụng ChatGPT trong dạy học và đánh giá ứng dụng ChatGPT vào việc thiết kế bài giảng. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 9), 21–26. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2190

Số

Chuyên mục

Các bài báo