Thực trạng giáo dục kĩ năng giao tiếp tiếng Việt cho trẻ 5-6 tuổi vùng dân tộc thiểu số tại một số trường mầm non huyện Tân Sơn, tỉnh Phú Thọ

Các tác giả

  • Kim Thị Hải Yến Trường Đại học Hùng Vương

Tóm tắt

The education of communication skills for preschool children in general, and the education of Vietnamese communication skills for 5-6-year-old children in ethnic minority areas in particular, plays a crucial role in helping children integrate into the social environment. It serves as an important bridge for their comprehensive development in language, thinking, and other social skills, thereby helping them to be confident and ready to enter the first grade. This article focuses on studying the current state of Vietnamese communication skills education for 5-6-year-old children in ethnic minority areas of Tan Son district, Phu Tho province. The survey results show that preschool teachers have recognized the necessity of educating Vietnamese communication skills for children. However, they have faced several challenges, including inadequate physical conditions, lack of cooperation between schools and families, and cultural communication practices in the local community and families. Additionally, the educational methods and forms are not attractive, mainly relying on verbal measures and not providing enough opportunities for children to practice and improve their skills.

Tài liệu tham khảo

Arasomwan, D. A., & Mashiy, N. J. (2021). Early childhood care and education educators' understanding of the use of music-based pedagogies to teach communication skills. South African Journal of Childhood Education, 11(1), 1-12.

Bộ GD-ĐT (2021). Chương trình Giáo dục mầm non (ban hành kèm theo Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày13/4/2021 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Giàng Thị Gấm (2019). Hình thành kĩ năng giao tiếp tiếng Việt cho trẻ 5-6 tuổi dân tộc H’Mông. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Hoàng Phê (chủ biên, 2003). Từ điển tiếng Việt. Viện Ngôn ngữ học - NXB Đà Nẵng.

Marks, A. K., & Coll, C. G. (2018). Education and developmental competencies of ethnic minority children: Recent theoretical and methodological advances. Developmental Review, 50, 90-98.

Mông Ký Slay (chủ biên, 2008). Nội dung phương pháp và hình thức tổ chức dạy học ở vùng dân tộc, dạy tiếng Việt cho học sinh dân tộc theo hướng dạy ngôn ngữ thứ hai. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Ngô Giang Nam (2011). Những yếu tố ảnh hưởng đến kĩ năng giao tiếp của học sinh tiểu học vùng nông thôn miền núi phía Bắc. Tạp chí Giáo dục, 266, 12-13.

Nguyễn Thị Quế Loan, Cao Thị Thu Hoài (2022). Giáo dục tiếng Việt cho trẻ mầm non người dân tộc thiểu số ở khu vực trung du và miền núi phía Bắc Việt Nam. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 227(17), 147-153.

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Kim, T. H. Y. (2024). Thực trạng giáo dục kĩ năng giao tiếp tiếng Việt cho trẻ 5-6 tuổi vùng dân tộc thiểu số tại một số trường mầm non huyện Tân Sơn, tỉnh Phú Thọ. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 178–183. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2268

Số

Chuyên mục

Các bài báo