Năng lực tổ chức hoạt động tích hợp của giáo viên mầm non trong bối cảnh chuyển đổi số tại tỉnh Phú Thọ: Thực trạng và giải pháp

Các tác giả

  • Hoàng Thanh Phương Trường Đại học Hùng Vương
  • Kim Thị Hải Yến Trường Đại học Hùng Vương
  • Đặng Út Phượng Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

In the context of digital transformation that is deeply affecting all areas of life, the competency to organize integrated activities of preschool teachers has become an urgent requirement to effectively implement the Preschool education program in the direction of comprehensive, flexible development, linked to practice and technology. The results of the survey on the current status and competence to organize integrated activities for preschool teachers in Viet Tri city, Phu Tho province in the context of digital transformation today show that teachers have a good foundation in designing integrated activities but are still clearly limited in using digital technology to support classroom organization and assessment of children's learning outcomes. From there, the study proposes four key groups of solutions: practice-oriented specialized training; building a library of sample learning materials; developing a professional learning community at school; and strengthening the connection between training institutions, schools and management agencies. Solutions aimed at developing professional capacity for preschool teachers, in line with the requirements of educational innovation in the digital transformation period.

Tài liệu tham khảo

Behnamnia, N., Kamsin, A., Ismail, M. A. B., & Hayati, S. A. (2023). A review of using digital game-based learning for preschoolers. Journal of Computers in Education, 10(4), 603-636. https://doi.org/10.1007/s40692-022-00240-0

Familyarskaya, L. (2021). Integration of digital technologies in the educational environment of preschool education institutions. Open Educational E-Environment of Modern University, 11, 174-183. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1115

Ghomi, M., & Redecker, C. (2019). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-assessment Instrument for Teachers’ Digital Competence. Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education, 541-548. https://doi.org/10.5220/0007679005410548

Lazareva, M., & Zvezda, L. (2021). Digital Technologies in Preschool Education: Risks and Prospect. 2021 1st International Conference on Technology Enhanced Learning in Higher Education (TELE), 93-95. https://doi.org/10.1109/TELE52840.2021.9482538

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108, 1017-1054. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Nguyễn Thị Nga (2023). Báo cáo tổng kết đề tài khoa học và công nghệ cấp Bộ: Nghiên cứu giải pháp ứng dụng kĩ thuật số theo tiếp cận mô hình hệ sinh thái vào chăm sóc, giáo dục trẻ ở các cơ sở giáo dục mầm non tại khu công nghiệp, khu chế xuất. Mã số: B2021 - VKG-02.

Oliveira, K. K. D. S., & de Souza, R. A. C. (2022). Digital Transformation towards Education 4.0. Informatics in Education, 21(2), 283-309. http://doi.org/doi:10.15388/infedu.2022.13

Redecker, C., & Punie, Y. (2017). European framework for the digital competence of educators - DigCompEdu (Y. Punie (ed.)). Publications Office. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/fcc33b68-d581-11e7-a5b9-01aa75ed71a1/language-en

Richardson, C., & Mishra, P. (2018). Learning environments that support student creativity: Developing the SCALE. Thinking Skills and Creativity, 27, 45-54. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2017.11.004

Trần Viết Nhi, Trương Thị Thanh Hoài, Hoàng Anh Dũng, Đoàn Văn Cảnh, Hoàng Thị Diễm Phương (2022). Sử dụng công nghệ trong lớp học mầm non: quan điểm của giáo viên ở khu vực miền Trung và Tây Nguyên Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 67(4A), 71-80.

Wang, X., Sun, H., & Li, L. (2019). An Innovative Preschool Education Method Based on Computer Multimedia Technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 14(14), 57. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i14.10714

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Hoàng, T. P., Kim, T. H. Y., & Đặng, Út P. (2025). Năng lực tổ chức hoạt động tích hợp của giáo viên mầm non trong bối cảnh chuyển đổi số tại tỉnh Phú Thọ: Thực trạng và giải pháp. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 198–203. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4041

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả