Các yếu tố ảnh hưởng và quy trình tổ chức hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp nhằm phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh trung học phổ thông: Nghiên cứu tại huyện Văn Giang, tỉnh Hưng Yên

Các tác giả

  • Phan Mỹ Linh Trường Đại học Đại Nam

Tóm tắt

Orienting vocational education right from the high school program will help students have many choices in determining their future careers and establishing the right learning and development path, helping students maximize their potential strength, have more advantages when looking for future job opportunities. In fact, not all students are capable of career orientation, there is still a situation of not paying attention or not paying enough attention to career orientation, causing young people to lose time, opportunities, and especially wasting human resources. The article analyzes and clarifies the theoretical basis of career-oriented competence, and at the same time summarizes the factors affecting the development of career-orientation competence for high school students, thereby proposing a number of methods and procedures to organize activities in the school to develop career orientation competence through experiential and career guidance activities for students at Edison High School, Van Giang district, Hung Yen province. Using theoretical research methods and pedagogical observations, the article has affirmed that developing career-oriented competence for current high school students is important and associated with comprehensive personality development for high school students.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2015). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể trong Chương trình giáo dục phổ thông mới. Tài liệu lưu hành nội bộ.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Đặng Thành Hưng (2012). Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực. Tạp chí Quản lí Giáo dục, 48, 8-12.

Hội đồng Quốc gia chỉ đạo biên soạn Từ điển Bách khoa Việt Nam (2003). Từ điển Bách khoa Việt Nam (Tập 3). NXB Từ điển Bách khoa.

Kuijpers, M. A. C. T., & Scheerens, J. (2006). Career Competencies for the Modern Career. Journal of Career Development, 32(4), 303-319. https://doi.org/10.1177/0894845305283006

Lê Thị Duyên (2020). Phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Hữu Dũng (2005). Thị trường lao động và định hướng nghề nghiệp cho thanh niên. NXB Lao động - Xã hội.

OECD (2002). Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundation. DeSeCo Project.

Phạm Thị Hương, Nguyễn Thị Hiền (2023). Phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học môn Sinh học. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 19(1), 44-50.

Trần Trọng Thủy, Nguyễn Quang Uẩn (1998). Tâm lí học đại cương. NXB Giáo dục.

Tremblay, D. (2002). Adult Education, a Lifelong Journey: The Competency-Based Approach: Helping learners become autonomous. Gouvernement du Quebec, Ministeres des Communications.

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Phan, M. L. (2024). Các yếu tố ảnh hưởng và quy trình tổ chức hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp nhằm phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh trung học phổ thông: Nghiên cứu tại huyện Văn Giang, tỉnh Hưng Yên. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 238–243. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2278

Số

Chuyên mục

Các bài báo