Một số vấn đề lí luận về quản lí đào tạo ngành điều tra hình sự ở các học viện, trường đại học công an nhân dân theo tiếp cận CIPO

Các tác giả

  • Đỗ Diệu Hương Học viện An ninh nhân dân

Tóm tắt

Criminal investigation is a specialized training field of the People's Public Security Forces. The People's Public Security Academy, the People's Public Security University, the People's Police Academy, and the People's Public Security University are four criminal investigation police in the national education system that are allowed to deploy training in criminal investigation at university level according to the decision of the Ministry of Education and Training. However, from the reality of training in criminal investigation in the People's Public Security academies and universities in the past, it shows that, besides the advantages, there are still many difficulties and shortcomings, from the stages of developing training plans, organizing training, to developing the teaching staff, and organizing preparation of conditions. This article presents some theoretical issues on the management of criminal investigation training in the People's Public Security academies and universities. The research results are the basis for understanding the current situation as well as proposing measures to enhance the effectiveness of management of criminal investigation training activities in the People's Public Security academies and universities in the coming time.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 08/2021/TT-BGDĐT ngày 18/3/2021 ban hành quy chế đào tạo trình độ đại học. Cáp Trọng Hoàn (2023). Vận dụng mô hình CIPO trong quản lí thực tập tốt nghiệp của học viên các học viện, trường đại học Công an nhân dân. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 9), 127-131.

Đặng Vũ Hoạt (2004). Lí luận dạy học đại học. NXB Đại học Sư phạm.

Scheerens, J. (1990). School effectiveness research and the development of process indicators of school functioning. School Effectiveness and School Improvement, 1(1), 61-80.

Hoy, W., & Miskel, C. (2012). Educational administration: theory, research and practice. McGraw Hill. Lưu Xuân Mới (2000). Lí luận dạy học đại học. NXB Giáo dục.

Nguyễn Minh Đường, Phan Văn Kha (2006). Đào tạo nhân lực đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường, toàn cầu hóa và hội nhập quốc tế. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Phan Văn Kha (2007). Giáo trình quản lí nhà nước về giáo dục. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Quách Văn Tuấn (2021). Quản lí đào tạo ở Trường Đại học Phòng cháy chữa cháy theo tiếp cận chuẩn đầu ra. Luận án tiến sĩ Quản lí giáo dục, Học viện Chính trị - Bộ Quốc phòng.

Trần Khánh Đức (2022). Quản lí đào tạo và quản trị nhà trường hiện đại. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Đỗ, D. H. (2024). Một số vấn đề lí luận về quản lí đào tạo ngành điều tra hình sự ở các học viện, trường đại học công an nhân dân theo tiếp cận CIPO. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 345–351. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2297

Số

Chuyên mục

Các bài báo