Sự phát triển của di truyền học từ góc nhìn Thuyết Tiến hóa khoa học của Thomas Kuhn và định hướng ứng dụng trong dạy học phần “Di truyền học” cấp trung học phổ thông

Các tác giả

  • Đỗ Thùy Linh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

The concept of paradigm shift holds significant importance in Thomas Kuhn's scientific theory of revolution. In genetic research, the first paradigm shift resulted in the emergence of the Mendelian model of inheritance. Subsequently, the development of genetics was followed by logical positivism in science. However, recent findings have necessitated a new genetic paradigm shift. The article presents the concept of “paradigm shift”, an overview of the historical paradigm shift in genes and the new Genetics model; from there, we will orient the application in teaching Genetics at the high school level. Teachers can apply Kuhn's scientific revolution theory in teaching and learning the Genetics module at high school level. This approach will enhance students' understanding of genetic concepts and foster the growth of their critical thinking skills.

Tài liệu tham khảo

Brigandt, I., & Love, A. (2008). Reductionism in biology. https://plato.stanford.edu/entries/reduction-biology/?trk=public_post_comment-text

Đỗ Thuỳ Linh, Lê Đình Trung (2022). Các biện pháp rèn luyện tư duy phản biện cho học sinh thông qua dạy học “Di truyền học” theo tiếp cận lịch sử ở trường Trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 22(10), 1-6.

Falk, R. (2009). Genetic analysis: A history of genetic thinking. Cambridge University Press.

Gericke, N. M., & Hagberg, M. (2007). Definition of historical models of gene function and their relation to students’ understanding of genetics. Science & Education, 16(7), 849-881.

Gerstein, M. B., Bruce, C., Rozowsky, J. S., Zheng, D., Du, J., Korbel, J. O., Emanuelsson, O., Zhang, Z. D., Weissman, S., & Snyder, M. (2007). What is a gene, post-ENCODE? History and updated definition. Genome Research, 17(6), 669-681.

Keller, E. F. (2005). The century beyond the gene. Journal of Biosciences, 30, 3-10.

Kuhn, T. S. (1997). The structure of scientific revolutions (Vol. 962). University of Chicago press Chicago.

Leitgeb, H., & Carus, A. (2020). Rudolf Carnap. https://plato.stanford.edu/entries/carnap/?trk=public_post_ comment-text

Novak, J. D. (2012). Concept mapping: A strategy for organizing knowledge. In Learning science in the schools (pp. 229-245). Routledge.

Portin, P. (1993). The concept of the gene: short history and present status. The Quarterly Review of Biology, 68(2), 173-223.

Portin, P. (2015). The development of genetics in the light of Thomas Kuhn’s theory of scientific revolutions. Recent Advances in DNA & Gene Sequences (Formerly Recent Patents on DNA & Gene Sequences), 9(1), 14-25.

Smith, M. U., & Adkison, L. R. (2010). Updating the model definition of the gene in the modern genomic era with implications for instruction. Science & Education, 19(1), 1-20.

Waters, K. (2007). Molecular genetics. https://seop.illc.uva.nl/entries/molecular-genetics/

Đã Xuất bản

28.06.2024

Cách trích dẫn

Đỗ, T. L. (2024). Sự phát triển của di truyền học từ góc nhìn Thuyết Tiến hóa khoa học của Thomas Kuhn và định hướng ứng dụng trong dạy học phần “Di truyền học” cấp trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 7), 67–72. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2315

Số

Chuyên mục

Các bài báo