Các biện pháp rèn luyện tư duy phản biện cho học sinh thông qua dạy học “di truyền học” theo tiếp cận lịch sử ở trường trung học phổ thông

Các tác giả

  • Đỗ Thùy Linh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Lê Đình Trung Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Critical thinking is an essential skill for students not only in learning  but also in all areas of human activities. The development of critical thinking for students needs to be adequately addressed, especially in learners’ competence-based education. Exploring Genetics knowledge with the historical approach can effectively develop students’ critical thinking skill. This article proposes the structure of critical thinking as well as methods to develop critical thinking by applying historical approach in teaching Genetics, which will be empirically evaluated with selected instruments. Applying the historical approach in teaching can inform the students that scientific knowledge is not always in a static state but can be studied in many dimensions by many different scientists, thereby arising a lot of conflicts in the process of discovery.

Tài liệu tham khảo

Behar-Horenstein, L. S., & Niu, L. (2011). Teaching Critical Thinking Skills In Higher Education: A Review Of The Literature. Journal of College Teaching & Learning-February, 8(2), 25-41.

Broadbear, J. (2003). Essential elements of lessons designed to promote critical thinking. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 3(3), 1-8.

Đặng Thị Dạ Thủy, Nguyễn Thị Diệu Phương (2020). Thiết kế câu hỏi rèn luyện tư duy phản biện cho học sinh trong dạy học phần “Sinh thái học” (Sinh học 12). Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 4, 143-148.

Đỗ Thuỳ Linh, Lê Đình Trung (2021). Thiết kế một số chủ đề Di truyền học theo tiếp cận lịch sử cấp trung học phổ thông. HNUE Journal of Science, 66(4G), 138-149. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2021-0177

Facione, P. A. (2015). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. www.insightassessment.com

Forato, T. C. M., Andrade, M. R., & Pietrocola, M. (2012). History and nature of science in high school: Building up parameters to guide educational materials and strategies. Science & Education, 21(5), 657-682.

Garrison, D. R. (1992). Critical thinking and self-directed learning in adult education: An analysis of responsibility and control issues. Adult Education Quarterly, 42(3), 136-148.

Kang, N. H., & Howren, C. (2004). Teaching for Conceptual Understanding. Science and Children, 42(1), 28-32.

Lê Ngọc Hoà (2012). Vận dụng phương pháp tiếp cận lịch sử - logic trong dạy học kĩ thuật. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 57(4), 57-64.

Lundquist, R. (1999). Critical thinking and the art of making good mistakes. Teaching in Higher Education, 4(4), 523-530.

Nguyễn Thị Bích Ngọc, Phan Thị Thanh Hội (2021). Rèn luyện kĩ năng tư duy phản biện cho học sinh trong dạy học chương “Chuyển hóa vật chất và năng lượng” (Sinh học 11). Tạp chí Giáo dục, 487, 34-39.

Phan Thị Thanh Hội, Lê Thanh Oai (2020). Rèn luyện kĩ năng tư duy phản biện cho học sinh trong dạy học Sinh học trung học phổ thông. Kỉ yếu Hội thảo khoa học về “Nghiên cứu và giảng dạy sinh học ở Việt Nam”. Vĩnh Phúc, 1020-1027.

Sarigoz, O. (2012). Assessment of the High School Students’ Critical Thinking Skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 5315-5319. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2012.06.430

Scriven, M., & Paul, R. (2007). Defining Critical Thinking. The Critical Thinking Community: Foundation for Critical Thinking.

Schafersman, S. D. (1991). An introduction to critical thinking.

Shakirova, D. M. (2007). Technology for the shaping of college students' and upper-grade students' critical thinking. Russian Education & Society, 49(9), 42-52.

Snyder, L. G., & Snyder, M. J. (2008). Teaching critical thinking and problem solving skills. The Journal of Research in Business Education, 50(2), 90.

Wang, H. A., & Marsh, D. D. (2002). Science instruction with a humanistic twist: teachers' perception and practice in using the history of science in their classrooms. Science & Education, 11(2), 169-189.

Tải xuống

Đã Xuất bản

04.12.2022

Cách trích dẫn

Đỗ , T. L., & Lê , Đình T. (2022). Các biện pháp rèn luyện tư duy phản biện cho học sinh thông qua dạy học “di truyền học” theo tiếp cận lịch sử ở trường trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 22(10), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/423

Số

Chuyên mục

Các bài báo