Vận dụng mô hình OBE trong phát triển Chương trình giáo dục Quốc phòng và An ninh cho sinh viên đại học

Các tác giả

  • Đỗ Đại Thắng Trung tâm Giáo dục Quốc phòng và An ninh Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh
  • Võ Phi Nghịch Trung tâm Giáo dục Quốc phòng và An ninh Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

OBE is an educational approach to planning, implementing and evaluating curriculum; it is committed to training quality students, achieving defined outcomes. Therefore, applying the OBE model in developing the national defense and security education program according to output standards for students is an inevitable trend that needs attention in universities to ensure the quality of national education for students. Therefore, the content of the article focuses on clarifying a number of theoretical issues such as: training program concepts, building and developing training programs; OBE model and develop training programs according to the OBE model. From there, the article clarifies the characteristics of defense and security education for students and summarizes the requirements to apply the OBE model in developing the National Defense and Security Education Program for university students such as: building the program's output standards; organizing teaching and learning activities; testing and evaluating learning outcomes and implementing the process of program development steps according to output standards... Research results help management staff and lecturers research and apply implementation in program development. defense and security education program following the OBE model, contributing to improving the quality of defense and security education for today's students.

Tài liệu tham khảo

Biggs, J. (2014). Constructive alignment in university teaching. HERDSA Review of Higher Education.

Bloom B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: The Cognitive Domain. New York: David McKay Co Inc.

Bộ GD-ĐT (2012). Thông tư số 31/2012/TT- BGDĐT ngày 12/9/2012 ban hành Chương trình giáo dục quốc phòng - an ninh.

Bộ GD-ĐT (2017). Thông tư số 12/2017/TT-BGDĐT ngày 19/12/2017 ban hành quy định về kiểm định chất lượng cơ sở giáo dục đại học. Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 05/2020/TT-BGDĐT ngày 18/3/2020 ban hành chương trình giáo dục quốc phòng và an ninh trong trường trung cấp sư phạm, cao đẳng sư phạm và cơ sở giáo dục đại học.

Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 17/2021/TT-BGDĐT ngày 22/6/2021 quy định về Chuẩn chương trình đào; xây dựng, thẩm định và ban hành chương trình đào tạo các trình độ của giáo dục đại học.

Bộ Quốc phòng, Bộ GD-ĐT, Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội (2015). Thông tư liên tịch số 123/2015/TTLT-BQP-BGDĐT-BLĐTBXH ngày 05/11/2015 quy định tổ chức, hoạt động của trung tâm giáo dục quốc phòng và an ninh; liên kết giáo dục quốc phòng và an ninh của các trường cao đẳng, cơ sở giáo dục đại học.

Đoàn Thị Minh Trinh, Nguyễn Hội Nghĩa (2014). Hướng dẫn thiết kế và phát triển chương trình đào tạo đáp ứng chuẩn đầu ra. NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.

Eldeeb, R., & Shatakumari, N. (2013). Outcome-based education (OBE)- Trend review. Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), 1(2), 09-11.

Ong Chee Bin (2016). Designing Constructively Aligned Quality Education (Tài liệu tập huấn tại Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh).

Spady (1994). Outcome-based education: Critical issues and answers. Arlington, VA: American Association of School Administrators.

Stenhouse, L. (1975). An introduction to curriculum research and development. Heinemann.

Tucker, B. (2004). Literature review: Outcomes-focused education in Universities. Learning Support Network, Curtin University of Technology.

Tyler, R. W. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: University of Chicago Press.

Wentling, R. M., & Palma‐Rivas, N. (1999). Components of effective diversity training programmes. International Journal of training and Development, 3(3), 215-226.

Đã Xuất bản

28.06.2024

Cách trích dẫn

Đỗ, Đại T., & Võ, P. N. (2024). Vận dụng mô hình OBE trong phát triển Chương trình giáo dục Quốc phòng và An ninh cho sinh viên đại học. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 7), 171–176. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2338

Số

Chuyên mục

Các bài báo