Đề xuất khung năng lực giáo dục STEM của giáo viên tiểu học
Tóm tắt
These days, STEM education has become an integral part of the education system, emphasizing the development of necessary skills for students. To achieve the goal of learners’ competency-based education, STEM education is implemented from primary school level as an important task of teachers in Vietnam. In order to effectively implement STEM education in primary schools, it is required that primary school teachers have a STEM education competency meeting practical requirements. This study focuses on clarifying the concept of STEM education competency of primary school teachers, and at the same time proposes a STEM education competency framework for primary school teachers according to the 2018 General Education Curriculum. Building a STEM education competency framework for primary school teachers aims to help teachers self-assess, adjust and improve their own STEM education competency; managers introduce policies to promote teachers to improve STEM education competency in the current period.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 909/BGDĐT-GDTH ngày 08/3/2023 về việc hướng dẫn tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong giáo dục tiểu học.
Diarmid, M. W. G., & Bright, C. M. (2008). Rethinking Teacher Capacity. In CochranSmith, M., Feiman-Nemser, S. & Mc Intyre, D. (Eds.), Handbook of Research on Teacher Education: Enduring questions in changing contexts. Routledge/Taylor & Francis, New York/Abingdon.
Dương Thị Kim Oanh (2022). Bồi dưỡng năng lực dạy học tích hợp STEM cho giảng viên: nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, 22(12), 42-47.
Dương Thị Minh Hoàng, Phan Đức Duy, Nguyễn Thị Diệu Phương (2023). Rèn kĩ năng thiết kế thí nghiệm theo định hướng phát triển năng lực dạy học STEM cho sinh viên ngành Giáo dục tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 23(21), 24-29.
Karen, G., Sharon, P., & Mary, S. (2014). Effective Professional Development in STEM Education: The Perceptions of Primary/Elementary Teachers. Teacher Education and Practice, 27.
Lê Huy Hoàng (2021). Giáo dục STEM trong Chương trình giáo dục phổ thông 2018: Định hướng và tổ chức thực hiện. Tạp chí Giáo dục, 516, 1-6.
Nguyễn Chí Thanh (2015). Bước đầu xác định khung năng lực dạy học cho giáo viên môn Công nghệ phổ thông theo quan điểm tích hợp và phân hóa. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 60(8), 20-28.
Nguyễn Quang Linh, Hà Trần Phương (2019). Giáo dục STEM trong chương trình giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 206(13), 25-31.
Song, M. (2017). Teaching integrated STEM in Korea. International Journal on Math, Science and Technology Education, 2(4), 61-72.
Tsupros, N., Kohler, R., & Hallinen, J. (2009). STEM education: A project to identify the missing components. Intermediate Unit 1 and Carnegie Mellon, Pennsylvania.
Trần Thị Gái, Nguyễn Thị Phương, Nguyễn Thị Hoài Thanh (2018). Thiết kế chủ đề giáo dục STEM trong dạy học phần “Chuyển hóa vật chất và năng lượng ở thực vật”, Sinh học 11 - trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 443, 59-64.
Vo, V. D. E (2023). Status and solutions of STEM intergrated teaching competence of the natural science teaching staffs at secondary schools in central coast and central highlands regions of Vietnam. Journal of Physics: Conference Series, 1835.
Zuñiga, F. V. (2004). 40 Questions on Labour Competency. Montevideo, Uruguay, Cinterfor/ILO.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .