Thực trạng phát triển năng lực giáo dục STEM cho sinh viên ngành Giáo dục tiểu học: Nghiên cứu tại một số trường đại học
Tóm tắt
In the context of general education innovation towards developing learners' qualities and competences, STEM education (Science, Technology, Engineering and Mathematics) plays an increasingly important role in primary education programs. Integrating STEM education not only helps students develop critical thinking, problem solving and creativity, but also contributes to linking knowledge with real life. Therefore, STEM education competence is an essential competency for teachers to implement STEM education. This study presents the results of a survey on the current status of STEM education capacity development for primary education students at a number of universities. The results show that the STEM education competence of primary education students is currently not being properly developed in training programs at a number of universities. Of the four components of capacity, only one competency is focused on developing at a regular level, the remaining capacities are all at the level of not being implemented or very rarely implemented. This result will be an important basis for finding solutions to develop STEM education competency for students majoring in primary education.
Tài liệu tham khảo
Alan, B., Zengin, F. K., & Kececi, G. (2019). Using STEM applications for supporting integrated teaching knowledge of pre-service science teachers. Journal of Baltic Science Education, 18(2), 158-170. https://doi.org/10.33225/jbse/19.18.158
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 909/BGDĐT-GDTH ngày 08/3/2024 về việc hướng dẫn tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong Giáo dục tiểu học.
Ciftci, A., & Topcu, M. S. (2022). Improving early childhood pre-service teachers’ computational thinking teaching self-efficacy beliefs in a STEM course. Research in Science and Technological Education, 41(4), 1215-1241.
Dương Thị Kim Oanh (2022). Bồi dưỡng năng lực dạy học tích hợp STEM cho giảng viên: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, 22(12), 42-47.
Dương Thị Minh Hoàng, Phan Đức Duy, Nguyễn Thị Diệu Phương (2023). Rèn kĩ năng thiết kế thí nghiệm theo định hướng phát triển năng lực dạy học STEM cho sinh viên ngành Giáo dục tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 23(21), 24-29.
Kelley, T. R., Knowles, J. G., Holland, J. D., & Han, J. (2020). Increasing high school teachers’ self-efficacy for integrated STEM instruction through a collaborative community of practice. International Journal of STEM Education, 7, 1-13.
Nguyễn Thanh Vương, Bùi Thị Hồng Hạnh (2022). Đề xuất nội dung đào tạo ngắn hạn cho giáo viên giảng dạy STEM bậc giáo dục phổ thông ở Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 22(20), 36-41.
Vũ Thị Thúy (2024). Đề xuất khung năng lực dạy học của giáo viên Vật lí trong giáo dục STEM. Tạp chí Giáo dục, 24(10), 18-23.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .