Nghiên cứu đề xuất khung năng lực đánh giá học sinh của giáo viên tiểu học
Tóm tắt
Teachers in general and primary school teachers in particular need to be equipped with many competencies to meet the requirements of innovation in general education, especially the competency to assess students. Previous studies have explored the assessment competency of teachers in general; however, the development of a specific and detailed primary student assessment competency framework for primary school teachers is still a gap that needs to be addressed. This article aims to analyze the theoretical, legal and practical basis to propose a comprehensive student assessment competency framework for primary school teachers, in line with the current trend of educational innovation. This competency framework will include specific component competencies, behavioral manifestations and corresponding assessment criteria. The development and implementation of this competency framework will contribute to supplementing and completing the theory of assessment in primary education, and can also serve as a useful reference for lecturers in designing teacher training activities in developing their student assessment competency.
Tài liệu tham khảo
Abell, S. K., & Siegel, M. A. (2011). Assessment literacy: What science teachers need to know and be able to do. In The professional knowledge base of science teaching. Springer, Dordrecht, pp. 205-221.
American Federation of Teachers, National Council on Measurement in Education and National Education Association (1990). Standards for Teacher Compentence in Educational Assessment of Students. Washington, DC. Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Bernd Mayer, Nguyễn Văn Cường (2015). Lí luận dạy học hiện đại. NXB Đại học Sư phạm.
Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 ban hành quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.
Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 27/2020/TT-BGDĐT ngày 04/9/2020 ban hành quy định đánh giá học sinh tiểu học.
Brookhart, S. M. (2011). Educational assessment knowledge and skills for teacher. Educational Measurement: Issues and Practice, 30 (1), 3-12.
Dave, R. H. (1975). The development of a model for the assessment of cognitive skills. Review of Educational Research, 45(3), 385-408.
Dương Thu Mai, Nguyễn Thị Chi, Phạm Thị Thu Hà (2017). Xây dựng năng lực đánh giá cho giáo sinh ngành Sư phạm tiếng Anh tại Đại học Quốc gia Hà Nội dựa trên nguyên tắc về tính giá trị. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 33(1), 60-72.
Lobanova, T., & Shunin, Y. (2008). Competence-based education - A common European strategy. Computer Modelling and New Technologies, 12(2), 45-65.
Ministry of Education (2011). Teachers’ Standards Guidance for school leaders, school staff and governing bodies. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a750668ed915d3c7d529cad/Teachers_standard_information.pdf
Phạm Thị Thanh Hải, Nguyễn Vũ Bích Hiền (2016). Đổi mới đánh giá học sinh tiểu học - Lí luận và thực tiễn. NXB Giáo dục Việt Nam.
Phó Đức Hoà (2018). Đánh giá trong giáo dục tiểu học. NXB Đại học Sư phạm.
Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (2003). Key competencies for a successful life and a well - functioning society. Hogrefe and Huber Publishers.
Shepard L., Hammerness K., Darling – Hammond, L., & Rust, F. (2005). Assessment. In L. Darling - Hammond & J. Bransford, Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Francisco. CA: Jossey-Bass, pp. 275-326.
Southeast Asian Ministers of Education Organization (SEAMEO) (2014). Southeast Asia Regional Standards for Science Teachers (SEART-MT). SEAMEO Regional Centre for Education in Science and Mathematics (RECSAM).
Stiggins, R. J. (2002). Assesment crisis: The absence of assessment for learning. Phi Delta Kappan, 83(10), 758-765.
Trần Thị Hương Giang, Dương Thu Hương (2023). Khung năng lực đánh giá học sinh của giáo viên: Kinh nghiệm quốc tế và đề xuất cho Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 23(22), 59-64.
Trần Thị Tuyết Oanh (2010). Đánh giá trong giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.
Trần Trung Tình, Nguyễn Hữu Hậu (2019). Nghiên cứu khung năng lực của sinh viên về đánh giá kết quả học tập môn Toán của học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 64(7), 110-119.
Weinert, F. E. (2001). Concept of competence: A conceptual clarification. In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp. 45-65). Hogrefe & Huber Publishers.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .