Xây dựng Rubric đánh giá năng lực đánh giá học sinh của sinh viên ngành giáo dục tiểu học
Tóm tắt
The paper details the development of a rubric aimed at evaluating the learning assessment competencies of pre-service elementary teachers. Building upon established assessment theories, an existing competency framework for elementary teachers, and the guidelines outlined in Circular 27, the rubric offers a comprehensive tool for competency evaluation. The key criteria in the rubric encompass understanding of assessment planning, selecting appropriate assessment tools, analysing and interpreting assessment data, and applying informed decision-making based on assessment results. The rubric employs a five-level scale that allows for a nuanced quantification of student competencies across these domains. When applied, the rubric enables instructors to systematically assess the full scope of students' theoretical and practical assessment skills. Additionally, it facilitates self-assessment, allowing students to recognize areas for improvement. This rubric thus functions as a critical tool in advancing the quality of pre-service teacher education and fostering the development of essential assessment competencies in future educators.
Tài liệu tham khảo
Alnoor, A. G., Yuanxiang, G., & Abudhuim, F. S. (2007). Assessment Mathematics Teacher's Competencies. ERIC Number: ED495712, Publication Type: Reports - Research.
Bernd Mayer, Nguyễn Văn Cường (2015). Lí luận dạy học hiện đại. NXB Đại học Sư phạm.
Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 27/2020/TT-BGDĐT ngày 04/9/2020 ban hành Quy định đánh giá học sinh tiểu học.
Dương Thu Mai, Nguyễn Thị Chi, Phạm Thị Thu Hà (2017). Xây dựng năng lực đánh giá cho giáo sinh ngành Sư phạm tiếng Anh tại Đại học Quốc gia Hà Nội dựa trên nguyên tắc về tính giá trị. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 33(1), 60-72.
Evans, C. (2013). Making Sense of Assessment Feedback in Higher Education. Review of Educational Research, SAGE Journals, 83(1), 70-120
Ilanlou, M., & Zand, M. (2011). Professional Competencies of Teachers and the Qualitative Evaluation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29(1), 1143-1150. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.11.348
Nguyễn Hải Yến, Nguyễn Thị Hồng Nam, Trần Nguyên Hương Thảo (2024). Thiết kế và sử dụng phiếu đánh giá theo tiêu chí (Rubric) trong đánh giá thường xuyên kĩ năng viết nghị luận môn Ngữ Văn cho học sinh lớp 10. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 8), 124-130.
Nguyễn Minh Giang, Diệp Kiều My (2023). Xây dựng rubric đánh giá năng lực khoa học cho học sinh trong môn Tự nhiên và xã hội lớp 2. Tạp chí Giáo dục, 23(13), 23-28.
Niko, A. J., & Brookhart, S. M. (2007). Education assessment of student (5th ed). Peason/Prentice Hall.
Phạm Thị Thanh Hải, Nguyễn Vũ Bích Hiền (2016). Đổi mới đánh giá học sinh tiểu học - Lí luận và thực tiễn. NXB Giáo dục Việt Nam.
Stiggins, R. J. (2008). An Introduction to Student - Involved Assessment for learning. Prentice Hall.
Trần Thị Tuyết Oanh (2010). Đánh giá trong giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.
Triệu Thị Lương (2024). Nghiên cứu đề xuất khung năng lực đánh giá học sinh của giáo viên tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 24(22), 7-12.
Trịnh Thuý Giang, Nguyễn Thị Thanh Hồng, Nguyễn Nam Phương, Nguyễn Đức Sơn, Nguyễn Thị Thanh Trà, Trần Bá Trình (2021). Đánh giá năng lực, phẩm chất học sinh theo Chương trình giáo dục phổ thông 2018. NXB Đại học Sư phạm.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .