Các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên đối với chất lượng đào tạo: Một nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Mở Hà Nội

Các tác giả

  • Phạm Thị Dinh Trường Đại học Mở Hà Nội
  • Vũ Thị Việt Thanh Trường Đại học Mở Hà Nội
  • Nguyễn Thị Hồng Lan Trường Đại học Mở Hà Nội

Tóm tắt

In the context of industrialization, modernization of the country and international integration today, higher education also needs comprehensive innovation to adapt to the Industrial Revolution 4.0. This study aims to identify factors affecting student satisfaction with the quality of training services at the Faculty of Law, Hanoi Open University. The study was conducted using quantitative methods (surveying 250 full-time students studying in years 2, 3, 4 of the Faculty of Law - Hanoi Open University). The collected data was classified, cleaned and used SPSS 22 software for descriptive statistics, correlation analysis, and regression analysis. The analysis results showed that there were five factors affecting student satisfaction in a decreasing direction: Training Program, Lecturer Quality, Facilities, Service Ability and finally Tuition Fees. From the research results, the author proposes recommendations to contribute to improving student satisfaction with the quality of training services of the Faculty of Law in particular and Hanoi Open University in the coming time.

Tài liệu tham khảo

Al-Alak, B. A., & Alnaser, A. S. M. (2012). Assessing the relationship between higher education service quality dimensions and student satisfaction. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 6(1), 156-164.

Bộ GD-ĐT (2016). Thông tư số 04/2016/TT-BGDĐT ngày 14/3/2016 ban hành Quy định về tiêu chuẩn đánh giá chất lượng chương trình đào tạo các trình độ của giáo dục đại học.

Cronin, J. J., & Taylor, S. (1992). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, 56, 55-68.

Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R., & Tatham, R. (2010). Multivariate Data Analysis, 6th Edition. Pearson Prentice Hall.

Harvey, L., & Green, D. (1993). Defining Quality. Assessment and Evaluation in Higher Education, 18(1), 9-34.

Kotler, P., & Keller, K. (2006). Marketing Management, 12th Edition. Prentice Hall, Upper Saddle River.

Nguyễn Thị Ngọc Diệp (2021). Các yếu tố ảnh hưởng đến chất lượng đào tạo đại học chuyên ngành ngôn ngữ ở các trường đại học tại Đồng Nai. Tạp chí Giáo dục, 494, 60-64.

Nguyễn Thị Ngọc Xuân (2018). Các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên về chất lượng dịch vụ giáo dục của Trường đại học Trà Vinh. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 5, 133-137.

Oliver, R. L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460-469. https://doi.org/10.2307/3150499

Phạm Thành Trung (2021). Nghiên cứu đánh giá chất lượng giáo dục đại học tập trung vào chất lượng đào tạo nhân tài. Tạp chí Công Thương, 15, 338-343.

Phạm Thị Liên (2016). Chất lượng dịch vụ đào tạo và sự hài lòng của người học Trường hợp Trường Đại học Kinh tế, Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 32(4), 81-89.

Đã Xuất bản

30.11.2024

Cách trích dẫn

Phạm, T. D., Vũ, T. V. T., & Nguyễn, T. H. L. (2024). Các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên đối với chất lượng đào tạo: Một nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Mở Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 24(11), 362–367. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2809

Số

Chuyên mục

Các bài báo