Thiết kế kế hoạch bài dạy chủ đề STEM “Sự truyền nhiệt bằng đối lưu, đèn kéo quân” (Khoa học tự nhiên 8)

Các tác giả

  • Lê Khắc Quynh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Đỗ Thị Tố Như Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2

Tóm tắt

Designing lesson plans according to Appendix IV of Official Dispatch No. 5512/BGDĐT-GDTrH on the development and implementation of school education plans and designing STEM teaching plans according to Official Dispatch No. 3089/BGDĐT-GDTrH on the implementation of STEM education in secondary education is quite familiar to high school teachers and students of pedagogical colleges. Designing STEM lesson plans according to the process of combining these two dispatches will bring many opportunities to develop competences for high school students while facilitating teachers and pedagogical students in designing STEM lesson plans. The article points out the similarities and differences in applying these two documents. It illustrates the application of combining these two documents to create the STEM topic “Heat transfer by convection, lanterns” for Natural Science 8. This illustration topic will not only help students better understand the principle of heat transfer by convection but also provide opportunities to practice designing and manufacturing lanterns, a traditional product with high creativity and technique. Through this, students' competences and qualities will also have many opportunities to be revealed.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2020a). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về việc triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục trung học.

Bộ GD-ĐT (2020b). Công văn số 5512/BGDĐT-GDTrH ngày 18/12/2020 về xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của nhà trường.

Bybee, R. W. (2010). What is STEM education?. Science, 329(5995), 996-1004. https://doi.org/10.1126/science.1194998

Dökme, İ., Açıksöz, A., & Koyunlu Ünlü, Z. (2022). Investigation of STEM fields motivation among female students in science education colleges. International Journal of STEM Education, 9(1). https://doi.org/10.1186/s40594-022-00326-2

Lê Chí Nguyện (2021). Thiết kế bài học STEM tiếp cận quy trình thiết kế kĩ thuật. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 47, 18-23.

Lê Hải Mỹ Ngân, Thái Hoài Minh, Nguyễn Thị Thu Trang, Nguyễn Thị Thanh Tâm, Vũ Như Thu Hương (2024). Định hướng giáo dục STEM tích hợp giáo dục hướng nghiệp trong dạy học các môn khoa học tự nhiên ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 24(16), 30-35.

Nguyễn Quang Linh, Trần Thị Thu Huệ (2023). Dạy học chủ đề “Năng lượng tái tạo” (Vật lí 11) theo định hướng giáo dục STEM nhằm phát triển năng lực khoa học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 23(22), 17-22.

Nguyễn Thành Hải (2019). Giáo dục STEM: Từ trải nghiệm thực hành đến tư duy sáng tạo. NXB Trẻ.

Nguyễn Thanh Nga, Trần Thị Xuân Quỳnh, Nguyễn Phương Uyên, Tạ Thanh Trung. (2022). Một số nghiên cứu về năng lực STEM trên thế giới và đề xuất khung năng lực STEM cho học sinh phổ thông tại Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 22(10), 48-53.

Phạm Nguyễn Cẩm Tú, Trần Văn Đạt, Phan Ngọc Thạch (2022). Tổng quan một số nghiên cứu về hoạt động trải nghiệm trong môn khoa học tự nhiên theo định hướng giáo dục STEM. Tạp chí Giáo dục, 22(số đặc biệt 10), 57-62.

Shahali, E. H. M., Halim, L., Rasul, M. S., Osman, K., & Zulkifeli, M. A. (2017). STEM learning through engineering design: Impact on middle secondary students’ interest towards STEM. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(5), 1189-1211. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00667a

Vũ Văn Hùng (tổng chủ biên), Mai Văn Hưng, Lê Kim Long, Vũ Trọng Rỹ (đồng chủ biên), Nguyễn Văn Biên, Nguyễn Hữu Chung, Nguyễn Thu Hà, Lê Trọng Huyền, Nguyễn Thế Hưng, Nguyễn Xuân Thành, Bùi Gia Thịnh, Nguyễn Thị Thuần, Mai Thị Tình, Vũ Thị Minh Tuyến, Nguyễn Văn Vịnh (2023). Khoa học tự nhiên 8. NXB Giáo dục Việt Nam.

Wiebe, E., Unfried, A., & Faber, M. (2018). The relationship of STEM attitudes and career interest. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(10). https://doi.org/10.29333/ejmste/92286

Đã Xuất bản

30.12.2024

Cách trích dẫn

Lê Khắc Quynh, L. K. Q., & Đỗ Thị Tố Như Đỗ T. T. N. (2024). Thiết kế kế hoạch bài dạy chủ đề STEM “Sự truyền nhiệt bằng đối lưu, đèn kéo quân” (Khoa học tự nhiên 8). Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 12), 146–151. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2843

Số

Chuyên mục

Các bài báo