Bồi dưỡng năng lực sư phạm cho đội ngũ giáo viên ở một số trường trung học cơ sở thành phố Thuận An, tỉnh Bình Dương: Thực trạng và giải pháp
Tóm tắt
In the context of many changes in the country's education, the goal of training people to be ahead of and adapt to the development of society is an important goal of education, so the need to innovate and foster pedagogical competence for secondary school teachers has also become urgent. From the practical work of fostering pedagogical competence for teachers in secondary schools in Thuan An city, Binh Duong province, there are still many limitations and shortcomings. The article proposes a number of solutions to improve the effectiveness of this work in the area, including: raising awareness of teacher training, innovating training content and programs, building a cultural environment for schools, encouraging teachers' self-study, coordinating and mobilizing forces and resources to foster pedagogical competence for secondary school teachers. Each solution clearly defines its objectives, content, implementation methods and conditions. Fully equipped with pedagogical competence, the teaching staff will be the core to create a positive learning environment, helping students develop comprehensively, meeting the requirements of society in the current context of international integration.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2019). Thông tư số 17/2019/TT-BGDĐT ngày 01/11/2019 ban hành Chương trình bồi dưỡng thường xuyên giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.
Đặng Thành Hưng (2012). Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực. Tạp chí Quản lí giáo dục, 48, 8-12.
Đinh Thị Hồng Vân, Đoàn Thị Thu Hoài (2019). Thực trạng bồi dưỡng giáo viên trung học cơ sở tại thành phố Vũng Tàu, tỉnh Bà Rịa - Vũng Tàu. Tạp chí Khoa học - Đại học Huế, 128(6A), 139-149. http://doi.org/10.26459/hueuni-jssh.v128i6A.5247
Phạm Hồng Quang (2009). Giải pháp đào tạo giáo viên theo định hướng năng lực. Tạp chí Giáo dục, 216, 9-12.
Phan Thái Hiệp (2023). Nghiên cứu về phát triển năng lực chuyên môn cho giáo viên: Mục tiêu, nội dung và phương thức. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 9), 109-115.
Thủ tướng Chính phủ (2016). Quyết định số 732/QĐ-TTG 29/04/2016 phê duyệt đề án Đào tạo, bồi dưỡng nhà giáo và cán bộ quản lí cơ sở giáo dục đáp ứng yêu cầu đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục phổ thông giai đoạn 2016-2020, định hướng đến năm 2025.
Trần Khánh Đức (2010). Giáo dục và sự phát triển nguồn nhân lực trong thế kỉ XXI. NXB Giáo dục Việt Nam.
Viện Ngôn ngữ học (2004). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.
Vũ Dũng (2005). Từ điển Tâm lí học. NXB Từ điển Bách khoa.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .