Kĩ năng sử dụng thiết bị dạy học môn Toán của giáo viên dạy học cho học sinh khuyết tật nhìn ở tiểu học

Các tác giả

  • Nguyễn Sỹ Nam Viện Nghiên cứu thiết kế trường học

Tóm tắt

Teachers’ competence of using teaching aids play a crucial role in teaching mathematics in general and particularly in inclusive education for students with visual disabilities. However, research on this issue in the world and especially in Vietnam has not received due attention. The research results reveal a shortage of teaching aids for mathematics, especially specialized teaching aids, for teaching primary school students with visually impairment. It is also shown that primary school math teachers’ competence of utilizing teaching aids in inclusive education for this group in 3 aspects (knowledge - behavior - attitude) as well as their component competencies are still limited. These findings resonate with many research studies in the world and emphasize the need to improve primary school teachers’ competence of using teaching aids in general, and teaching aids for mathematics in particular in inclusive education for visually impaired students.

Tài liệu tham khảo

Alper S, Raharinirina S (2006). Assistive technology for individuals with disabilities: A review and synthesis of the literature. Journal of Special Education Technology, 21(2), 47-64.

Chapman, E. K., & Stone, J. M. (1988). The visually handicapped child in your classroom. Cassell.

Chính phủ (2012). Nghị định số 28/2012/NĐ-CP ngày 10/4/2012 quy định chi tiết và hướng dẫn thi hành một số điều của Luật Người khuyết tật.

Edwards, B. J., Lewis, S. (1998). The use of technology in programs for students with visual impairments in Florida. Journal of Visual Impairment & Blindness, 92(5), 302-312.

Fraser, W. J., & Maguvhe, M. O. (2008). Teaching Life Sciences to Blind and Visually Impaired Learners. Journal of Biological Education, 42(2), 84-89.

Lê Văn Tạc (2008). Nghiên cứu thiết kế và sử dụng thiết bị dạy học dành cho học sinh các dạng khuyết tật: Khuyết tật nhìn, khiếm thính, khó khăn về học và khuyết tật ngôn ngữ cấp tiểu học. Đề tài cấp Bộ, mã số B2008-37-63.

Nguyễn Công Khanh (2004). Nghiên cứu kĩ năng xã hội ở học sinh trung học cơ sở. Tạp chí Thông tin khoa học giáo dục, 108, 32-36.

Nguyễn Sỹ Nam (2020). Nghiên cứu, thiết kế thiết bị dạy học môn Toán dành cho học sinh khiếm thị ở Tiểu học trong giáo dục hòa nhập. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 35, 41-46.

Norman, K., Caseau, D., & Stefanich, G. P. (1998). Teaching students with disabilities in inclusive science classrooms: Survey results. Science Education, 82(2), 127-146.

Tô Xuân Giáp (2000). Phương tiện dạy học. NXB Giáo dục.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.03.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, S. N. (2025). Kĩ năng sử dụng thiết bị dạy học môn Toán của giáo viên dạy học cho học sinh khuyết tật nhìn ở tiểu học. Tạp Chí Giáo dục, 25(5), 19–23. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2985

Số

Chuyên mục

Các bài báo