Thiết kế bộ công cụ đánh giá năng lực dạy học STEM của sinh viên ngành Sư phạm Tin học
Tóm tắt
STEM (Science, Technology, Engineering, Maths) education has developed rapidly in recent years. Assessment of STEM teaching competence for pedagogical students is necessary. This article, based on the proposed STEM teaching competence framework for students majoring in Informatics Education, will describe in detail the levels of manifestations to assess STEM teaching competency of students majoring in Informatics Education; at the same time, five tools for assessing this teaching competence include: (1) lecturer assessment form for STEM teaching competency, (2) student self-assessment form for STEM teaching competency, (3) STEM teaching awareness test, (4) STEM teaching input competence test, (5) STEM teaching output competence test. These five tools are used throughout the teaching organization process for students, as tools to test and assess STEM teaching competence of students majoring in Informatics Education, contributing to improving training quality of Informatics teachers.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày14/8/2020 về triển khai giáo dục STEM trong giáo dục trung học.
Đặng Thị Thuận An (2017). Phát triển năng lực dạy học tích hợp cho sinh viên Sư phạm Hóa học thông qua học phần phương pháp dạy học hóa học phổ thông. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Đinh Thị Xuân Thảo (2020). Phát triển năng lực dạy học chủ đề tích hợp cho sinh viên sư phạm hóa học thông qua dạy học các học phần Lí luận và phương pháp dạy học Hóa học. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyen, T. C., Nguyen, T. C., & Nguyen, H. B. (2024). The role of information technology in STEM education. Asian Journal of Education and Training, 10(1), 18-26.
Nguyễn Bùi Hậu, Trần Lê Huyền, Trương Hùng Phương (2024). Thiết kế chủ đề giáo dục STEM trong dạy học “Chuyên đề học tập Tin học 10 - Định hướng khoa học máy tính”. Tạp chí Giáo dục, 24(2), 27-32.
Nguyễn Chiến Thắng, Trần Lê Huyền, Trương Hùng Phương, Nguyễn Bùi Hậu (2024). Đề xuất khung năng lực dạy học STEM của sinh viên ngành Sư phạm Tin học. Tạp chí Giáo dục, 24(19), 25-29.
Nguyễn Thanh Nga, Trần Thị Xuân Quỳnh, Nguyễn Phương Uyên, Tạ Thanh Trung (2022). Một số nghiên cứu về năng lực STEM trên thế giới và đề xuất khung năng lực STEM cho học sinh phổ thông tại Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 22(10), 48-53.
Sumaryanta, D. M., & Sugiman, T. H. (2018). Assessing teacher competence and its follow-up to support professional development sustainability. Journal of Teacher Education for Sustainability, 20(1), 106-123.
Thái Hoài Minh (2018). Phát triển năng lực ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông trong dạy học cho sinh viên sư phạm hóa học của các trường đại học. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .