Tiếp cận trường học trong giáo dục giá trị văn hóa cho học sinh phổ thông: kinh nghiệm quốc tế và khuyến nghị
Tóm tắt
Cultural value education for students plays a crucial role in the context of globalization and the implementation of the 2018 General Education Curriculum, aiming to develop learners’ qualities and competencies. Based on clarifying fundamental concepts and presenting international experiences in cultural values education for students, this article proposes solutions for cultural value education in Vietnamese general schools using a school-based approach - an approach that views the school as the central entity in educating, shaping, and developing students’ cultural values. The study employs qualitative research methods, including document review, text analysis, and observation. The research findings serve as a foundation for identifying appropriate solutions to enhance students’ qualities and competencies.
Tài liệu tham khảo
Australian Department of Education, Employment and Workplace Relations (2008). The Final Report of the Values Education Good Practise Schools Projects. Education Services Australia Ltd.
Australian Government (2005). National Framework for Values Education in Australia Schools. https://asmre.org/801/11/AustralianNatioalValuesFramework-2005.pdf
Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 Hội nghị Trung ương 8 khóa XI về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo.
Ban Chấp hành Trung ương (2014). Nghị quyết số 33-NQ/TW ngày 09/6/2014 Hội nghị Trung ương 9 khóa XI về xây dựng và phát triển văn hóa, con người Việt Nam đáp ứng yêu cầu phát triển bền vững đất nước.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Lickona, T., Schaps, E., & Lewis, C. (2014). 11 Principles of Effective Character Education. Character Education Partnership.
Lovat, T., & Toomey, R. (2009). Values Education and Quality Teaching: The Double Helix Effect. Springer.
National Council Of Educational Research And Training (2012). Education for values in schools- A framework. Sri Aurobindo Marg, New Delhi.
Ngô Đức Thịnh (2019). Hệ giá trị văn hóa Việt Nam. NXB Tri thức.
Nguyễn Hồng Thuận (2019). Giáo dục giá trị cho học sinh trung học phổ thông trong bối cảnh toàn cầu hóa và hội nhập quốc tế. NXB Khoa học xã hội.
Nguyễn Phú Trọng (2024). Xây dựng và phát triển nền văn hóa Việt Nam tiên tiến, đậm đà bản sắc dân tộc. NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.
Trần Quốc Toản (2018). Về hệ giá trị con người, hệ giá trị văn hóa, hệ giá trị xã hội. Hội đồng Lí luận Trung ương.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .