Thực trạng nghiên cứu khoa học giáo dục giai đoạn 2020-2024 và đề xuất xu hướng giai đoạn 2025-2030 - Góc nhìn từ các nhà nghiên cứu
Tóm tắt
Many scholars and researchers worldwide have been interested in studying education and educational science. In Vietnam, research in the field of educational science has contributed to strengthening the country's national research competence and enhancing the professional competence of researchers across interdisciplinary boundaries. This article is conducted from the perspective and viewpoint of scientific researchers on the current status of educational science research in the period of 2020 - 2024. From there, it proposes research trends in educational science from 2025 to 2030, using descriptive statistics and calculating average values. The research results provide the scientific basis for making recommendations to guide research directions in educational science over the coming period. The article can serve as a reference for proposing topics and research areas in educational science, helping researchers update and continue appropriate research directions.
Tài liệu tham khảo
Best, J. W., & Kahn, J. V. (2016). Research in Education. Pearson Education India.
Nguyễn Đức Minh, Lê Anh Vinh, Nguyễn Lê Vân Dung, Nguyễn Thị Thanh Thủy, Phạm Thị Bích Đào, Lương Việt Thái, Nguyễn Thị Lan Phương, Nguyễn Hồng Thuận, Lương Đình Hải, Trịnh Thị Anh Hoa (2024). Định hướng nghiên cứu khoa học giáo dục Việt Nam 2022-2030. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Đức Minh, Nguyễn Lê Vân Dung, Nguyễn Thị Thanh Thủy, Phạm Thị Bích Đào (2023). Khoa học giáo dục Việt Nam - Thực tiễn đặt ra và xu hướng nghiên cứu giai đoạn 2023 - 2030. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(3), 1-8.
Nguyễn Thị Thanh Thủy, Nguyễn Đức Minh (2024). Tổng quan các nghiên cứu thuộc chương trình cấp quốc gia về khoa học giáo dục giai đoạn 2016-2020. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 2), 138-144.
Tran, H., Van Nguyen, D. L., Pham, D. T. B., & Tran, T. N. (2024). Exploring educators’ perception regarding the field of educational research between 2025 and 2030. Multidisciplinary Reviews, 7(7), 2024146. https://doi.org/10.31893/multirev.2024146
Trịnh Anh Hoa, Nguyễn Đức Minh, Nguyễn Lê Vân Dung, Phạm Thị Bích Đào, Trịnh Vân Hà (2024). Thực trạng và định hướng nghiên cứu khoa học quản lí giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(2), 1-7.
Trinh, T. A. H., & Nguyen, T. L. P. (2023). The Impact of National Science and Technology Program for the 2016-2020 period on the Fundamental and Comprehensive Reform of Vietnam’s Education. Migration Letters, 20(S6), 695-706. https://doi.org/10.59670/ml.v20iS6.4215
Wani, S. R., Dar, Y. A., & Mir, B. A. (2021). Holistic multi-disciplinary education in light of NEP 2020. International Journal of Health Sciences, 5(S2), 1032-1039.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .