Thực trạng hoạt động giáo dục phòng ngừa tai nạn thương tích cho học sinh tại một số trường tiểu học huyện Hóc Môn, Thành phố Hồ Chí Minh
Tóm tắt
Injury prevention education for students, especially primary school students, is an important task of schools, families and educational forces. This article evaluates and analyzes the current status of accident injury prevention education for students in primary schools in Hoc Mon district, Ho Chi Minh City, based on the approach to the elements of the educational process (including goals, content, forms, methods of education and testing, and evaluation of student's academic outcomes). The survey results indicate that most of the surveyed activities are carried out quite frequently, with fairly satisfactory outcomes. However, there are still some existing problems and shortcomings, specifically teachers' skills in organizing educational activities are limited, the time allocated for educating accident and injury prevention skills is not much, and facilities and teaching equipment for accident and injury prevention education activities are still lacking. The evaluation of the results of injury prevention education for students has not been carried out systematically, and assessment tools are lacking. The research results will be an important practical basis for proposing measures to improve the effectiveness of accident injury prevention education for students in primary schools.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2023). Thông tư số 18/2023/TT-BGDĐT ngày 26/10/2023 hướng dẫn xây dựng trường học an toàn, phòng, chống tai nạn thương tích trong cơ sở giáo dục phổ thông, cơ sở giáo dục thường xuyên.
Bộ GD-ĐT (2024). Chương trình bồi dưỡng nâng cao năng lực cho nhân viên y tế trường học. Học phần 6: Phòng, chống tai nạn thương tích và sơ cấp cứu ban đầu. NXB Đồng Nai.
Bùi Thị Loan, Đỗ Thị Hồng Ngọc (2024). Giáo dục kĩ năng phòng tránh đuối nước cho học sinh lớp 4 tỉnh Phú Thọ thông qua hoạt động trải nghiệm: Đánh giá thực trạng và thiết kế một số chủ đề giáo dục. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 4), 169-174.
Jullien, S. (2021). Prevention of unintentional injuries in children under five years. BMC Pediatr, 21, 311. https://doi.org/10.1186/s12887-021-02517-2
Lindfors, E., & Teperi, A. M. (2019). Incidents in schools-incident analysis in developing safety management. In: Nazir, S., Teperi, A. M., & Polak-Sopińska, A. (eds). Advances in Human Factors in Training, Education, and Learning Sciences (pp. 462-471). https://doi.org/10.1007/978-3-319-93882-0_44. Springer, Cham.
Muñoz, V. A., Carby, B., Abella, E. C., Cardona, O. D., López-Marrero, T., Marchezini, V., Meyreles, L., Olivato, O., Trajber, R., & Wisner, B. (2020). Success, innovation and challenge: School safety and disaster education in South America and the Caribbean. International Journal of Disaster Risk Reduction, 44, 101395. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2019.101395
Ngô Trí Hiệp, Mai Cù Hoàng Phương, Bùi Minh Vũ (2022). Kiến thức, thực hành của giáo viên tiểu học về phòng tránh tai nạn thương tích cho học sinh và một số yếu tố liên quan thành phố Vinh năm 2021. Tạp chí Y học Cộng đồng, 64(1), 95-105. https://doi.org/10.52163/yhc.v64i1.579
Orton, E., Whitehead, J., Mhizha-Murira, J., Clarkson, M., Watson, M. C., Mulvaney, C. A., Staniforthm, J. U., Bhuchar, M., & Kendrick, D. (2016). School-based education programmes for the prevention of unintentional injuries in children and young people. Cochrane Database Syst Rev, 12(12), CD010246. http://doi.org/ 10.1002/14651858.CD010246.pub2
Pulla-Sánchez, D., Quisi-Peralta, D., Wong, V. C. L., Moreno-Luzuriaga, G., Robles-Bykbaev, V., & Timbi-Sisalima, C. (2018). Preventing trauma accidents in children: an ecosystem based on interactive ludic activities for mobile and web-based environments. In: Ahram, T., Falcão, C. (eds), Advances in usability and user experience. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-60492-3_12
Saleh, J. H & Pendley, C. C. (2012). From learning from accidents to teaching about accident causation and prevention: Multidisciplinary education and safety literacy for all engineering students. Reliability Engineering & System Safety, 99, 105-113. https://doi.org/10.1016/j.ress.2011.10.016
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .