Thực trạng hoạt động giáo dục phát triển kĩ năng xã hội cho trẻ mẫu giáo: Nghiên cứu tại một số trường mầm non ở thành phố Đà Lạt, tỉnh Lâm Đồng

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Ngọc Bé Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Nguyễn Hoàng Đức Kim Học viên cao học, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Social skills education is an important foundation in shaping the personality of preschool children. This activity helps children regulate their emotions, behave appropriately, practise self-service skills and increase independence, develop comprehensively and be ready to integrate into society, and study effectively. By surveying through questionnaires with 213 subjects (including 36 managers and 177 teachers in 4 preschools in Da Lat city, Lam Dong province), combined with interview methods, the article analyzes the current status of social skills education activities for preschool children in preschools in the surveyed area according to the approach of educational elements. In the 5 surveyed elements, the assessment of the results of social skills education for preschool children has the highest level of implementation and the form of organizing educational activities has the highest implementation results; on the contrary, the content of educational activities has the lowest level of implementation and implementation results. The research results will be an important practical basis for proposing measures to improve the effectiveness of educational activities to develop social skills for preschool children in kindergartens.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bộ GD-ĐT (2010). Bộ chuẩn phát triển trẻ em năm tuổi (ban hành kèm theo Thông tư số 23/2010/TT-BGDĐT ngày 23/7/2010).

Bộ GD-ĐT (2021). Chương trình giáo dục mầm non (ban hành theo Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Denham, S. A., Bassett, H. H., & Wyatt, T. (2012). The socialization of emotional competence. In P. K. Smith & C. H. Hart (Eds.), The Wiley-Blackwell handbook of childhood social development (2nd ed., pp. 413-433). Wiley-Blackwell.

Đàm Thị Kim Thu (2021). Phát triển kĩ năng xã hội cho trẻ 5-6 tuổi có rối loạn phổ tự kỉ. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Gresham, F. M., & Elliott, S. N. (1990). Social Skills Rating System manual. American Guidance Service.

Ladd, G. W. (2005). Children’s peer relations and social competence: A century of progress. Yale University Press.

Nguyễn Thị Hoàng Yến (2012). Giáo dục đặc biệt và những thuật ngữ cơ bản. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Xuân Hải, Nguyễn Nữ Tâm An, Hoàng Văn Tiến, Trần Văn Công, Hồ Thị Huyền Thương, Đỗ Thị Thảo, Nguyễn Thị Hoa, Hoàng Thị Lệ Quyên, Phan Thiệu Xuân Giang (2019). Hỗ trợ phục hồi chức năng cho trẻ em tự kỉ tại Việt Nam. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Özbey, S., & Köyceğiz, M. (2019). Investigation of the effect of social skills training on the motivation levels of preschool children. International Electronic Journal of Elementary Education, 11(5), 477-486.

Quốc hội (2016). Luật Trẻ em. Luật số 102/2016/QH13, ban hành ngày 05/4/2016.

Trần Thị Nhung, Nguyễn Thị Minh Thu (2023). Sử dụng tác phẩm văn học dân gian trong giáo dục năng lực cảm xúc - xã hội cho trẻ mầm non. Tạp chí Giáo dục, 23(24), 1-6.

United Nations (1989). Convention on the Rights of the Child. https://www.unicef.org/child-rights-convention/convention-text

Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg, H. J. (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? Teachers College Press.

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. N. B., & Nguyễn, H. Đức K. (2025). Thực trạng hoạt động giáo dục phát triển kĩ năng xã hội cho trẻ mẫu giáo: Nghiên cứu tại một số trường mầm non ở thành phố Đà Lạt, tỉnh Lâm Đồng. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 205–210. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4222

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>