Nhận thức về nội dung giáo dục định hướng giá trị gia đình của sinh viên: Nghiên cứu tại một số trường đại học sư phạm

Các tác giả

  • Đàm Thị Vân Anh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

To build a prosperous, progressive, happy Vietnamese family, which is the nucleus and healthy cell of society, the home of each person; a place to nurture and cultivate personality and lifestyle that respects the good traditional ethics of the nation; to promote and expand good values contributing to the sustainable development of the country, the task of raising awareness, promoting propaganda and education on family values in the new situation has become important and urgent, especially for young people, students, and future family owners. The article analyzes the current situation of teaching family value-oriented education content for pedagogical students, students' awareness of the content of general family values such as social values, academic values, spiritual values, economic values through a survey of 896 students from 3 universities: Hanoi National University of Education, University of Education - University of Da Nang, Ho Chi Minh City University of Education. The survey results will be the basis for proposing measures to improve the effectiveness of family value-oriented education for pedagogical students - future teachers - who will continue to spread those good and noble values to future generations of students.

Tài liệu tham khảo

Đàm Thị Vân Anh (2023). Sự biến đổi gia đình trong giai đoạn hiện nay. Kỉ yếu Hội thảo khoa học quốc tế “Tâm lí học, Giáo dục học trong bối cảnh biến đổi xã hội”, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, tr 100-104.

Đặng Cảnh Khanh, Lê Thị Quý (2007). Gia đình học. NXB Lí luận chính trị. Lê Ngọc Văn (2017). Hệ giá trị gia đình Việt Nam: truyền thống và đổi mới. Tạp chí Khoa học và xã hội Việt Nam, 11, 33-40.

Makiguchi T. (1994). Giáo dục vì cuộc sống sáng tạo. NXB Trẻ. Ngô Công Hoàn (2008). Tâm lí học gia đình. NXB Đại học Sư phạm.

Phạm Minh Hạc (2010). Giá trị học - Cơ sở lí luận góp phần đúc kết, xây dựng hệ giá trị chung của người Việt Nam thời nay. NXB Giáo dục.

Thủ tướng Chính phủ (2021). Quyết định số 2238/QĐ-TTg ngày 30/12/2021 phê duyệt Chiến lược phát triển gia đình Việt Nam đến năm 2030.

Tương Lai (chủ biên, 1996). Những nghiên cứu xã hội học về gia đình Việt Nam. NXB Khoa học xã hội.

Đã Xuất bản

31.03.2025

Cách trích dẫn

Đàm, T. V. A. (2025). Nhận thức về nội dung giáo dục định hướng giá trị gia đình của sinh viên: Nghiên cứu tại một số trường đại học sư phạm. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 2), 302–307. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3402

Số

Chuyên mục

Các bài báo