Thực trạng hoạt động giáo dục định hướng giá trị gia đình cho sinh viên các trường đại học sư phạm

Các tác giả

  • Đàm Thị Vân Anh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

In the new era, the young generation of Vietnamese students - the future owners of the country - need to preserve and develop traditional family values as well as accept new values of modern families, increasing the connection in each family - the cell of society, the solid spiritual support of each individual. To achieve this noble goal, educating the young generation is the responsibility of the family, the school and the society; in which the role of the school is very important. The article analyzes the current status of the process of educating family values for students in pedagogical schools, specifically on the current status of implementing educational goals and contents, using methods and forms of educational organization in the teaching process and organizing educational activities oriented to family values for students through a survey of 159 lecturers of the following schools: Hanoi National University of Education, University of Education - University of Da Nang, Ho Chi Minh City University of Education. The survey results will be the basis for proposing recommendations and solutions to improve the effectiveness of family value-oriented education for pedagogical students-future teachers who will spread the good values of Vietnamese families to younger generations.

Tài liệu tham khảo

Đàm Thị Vân Anh (2023). Sự biến đổi gia đình trong giai đoạn hiện nay. Kỉ yếu Hội thảo khoa học quốc tế “Tâm lí học, Giáo dục học trong bối cảnh biến đổi xã hội”. Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, tr 100-104.

Đặng Cảnh Khanh, Lê Thị Quý (2007). Gia đình học. NXB Lí luận chính trị.

Đinh Thị Kim Thoa, Đặng Hồng Minh (2008). Giáo dục giá trị sống cho học sinh trung học phổ thông. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội

Lê Ngọc Văn (2017). Hệ giá trị gia đình Việt Nam: truyền thống và đổi mới. Tạp chí Khoa học và xã hội Việt Nam, 11, 33-40.

Ngô Công Hoàn (2008). Tâm lí học gia đình. NXB Đại học Sư phạm.

Phạm Minh Hạc (2010). Giá trị học - Cơ sở lí luận góp phần đúc kết, xây dựng hệ giá trị chung của người Việt Nam thời nay. NXB Giáo dục Việt Nam.

Thủ tướng Chính phủ (2021). Quyết định số 2238/QĐ-TTg ngày 30/12/2021 phê duyệt Chiến lược phát triển gia đình Việt Nam đến năm 2030.

Trần Thị Tuyết Oanh (2018). Giáo trình Giáo dục học (tập 2). NXB Đại học Sư phạm.

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Đàm, T. V. A. (2025). Thực trạng hoạt động giáo dục định hướng giá trị gia đình cho sinh viên các trường đại học sư phạm. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 345–350. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3757

Số

Chuyên mục

Các bài báo