Ảnh hưởng của thích ứng học tập đến các vấn đề sức khỏe tâm thần của sinh viên năm thứ nhất, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
Tóm tắt
This study aimed to assess the impact of academic adjustment on the mental health of first-year university students. The sample consisted of 275 first-year students from Hanoi National University of Education, and the research instruments used were the Student Adaptation to College Questionnaire (SACQ) by Robert W. Baker (1985) and the Depression Anxiety Stress Scales (DASS-21) by Lovibond (1995). The results revealed that the level of academic adjustment among first-year students was moderate, and the levels of stress, anxiety, and depression were also moderate. Various dimensions of academic adjustment exhibited a weak negative correlation with students' stress, anxiety, and depression. However, only the dimensions of Perceived Adjustment - Emotional and Goal Commitment/ Persistence demonstrated a significant association/ link with the mental health problems of first-year students. This study's findings suggest that enhancing academic adjustment can potentially improve the mental health of first-year university students.
Tài liệu tham khảo
Baker, R. W., McNeil, O. V., & Siryk, B. (1985). Expectation and reality in freshman adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 32(1), 94.
Campbell, R., Riggs, S. A. (2015). The role of psychological symptomatology and social support in the academic adjustment of previously deployed student veterans. Journal of American College Health, 63(7), 473-481.
Đoàn Thị Nga, Đoàn Thị Vân, Nguyễn Thị Thu Trang (2022). Tác động của đại dịch Covid-19 đến sức khỏe tâm thần của sinh viên khối ngành Sức khỏe Trường Đại học Đại Nam năm 2021-2022. Tạp chí Y học Việt Nam, 519(1), 279-284.
Liga, F., Ingoglia, S., Lo cricchio, M. G., & Coco, A. L. (2022). Revision of the Student Adaptation to College Questionnaire (SACQ) for use with Italian students. Journal of Clinical & Developmental Psychology.
Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy, 33(3), 335-343.
Nordstrom, A. H., Goguen, L. M. S., & Hiester, M. (2014). The effect of social anxiety and self‐esteem on college adjustment, academics, and retention. Journal of College Counseling, 17(1), 48-63.
Silva, G. O., Aredes, N. D. A., & Galdino-Júnior, H. (2021). Academic performance, adaptation and mental health of nursing students: A cross-sectional study. Nurse Education in Practice, 55, 103145.
Tran, T. D., Tran, T., & Fisher, J. (2013). Validation of the depression anxiety stress scales (DASS) 21 as a screening instrument for depression and anxiety in a rural community-based cohort of northern Vietnamese women. BMC Psychiatry, 13, 1-7.
Victor-Aigbodion, V., & Ngwoke, D. U. (2020). Anxiety level as predictor of Academic Self-efficacy among undergraduate students in South-East, Nigeria. The Educational Psychologist, 11(1), 344-354.
Villatte, A., Marcotte, D., & Potvin, A. (2017). Correlates of depression in first-year college students. Canadian Journal of Higher Education, 47(1), 114-136.
Võ Văn Việt (2018). Đo lường sự thích ứng của sinh viên năm nhất với môi trường đại học: Một nghiên cứu tại Đại học Nông Lâm Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu Giáo dục, 34(3), 1-13.
Vũ Mộng Đóa (2006). Sự thích ứng với hoạt động học tập của sinh viên Khoa Công tác xã hội và Phát triển cộng đồng Trường Đại học Đà Lạt. Luận văn thạc sĩ Tâm lí học, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn.
Wingo, J., Kalkut, E., Tuminello, E., Asconape, J., & Han, S. D. (2013). Executive functions, depressive symptoms, and college adjustment in women. Applied Neuropsychology: Adult, 20(2), 136-144.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .