Đánh giá kĩ năng thích ứng của trẻ 5-6 tuổi tại một số trường mầm non ở thành phố Huế, tỉnh Thừa Thiên Huế

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Mộng Học viên Cao học K30 Tâm lí học, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Nguyễn Tuấn Vĩnh Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Adaptive skills are one of the skills that demonstrate each individual's response to the living environment, determining their independence in the process of personality formation. Therefore, research on adaptive skills has been of interest for a long time in the world, but mainly focuses on groups of children with developmental disorders; the group of children with normal development has received less attention. This study aims to evaluate the adaptive skills of typically developing 5-6-year-old children in Vietnam. A survey of over 100 children 5-6 years old in three preschools in Hue City using the Vineland II scale showed that children's adaptive skills developed typically appropriately to their age. There are no differences in children's adaptive skills by gender and school. The level of adaptive skill development is positively correlated with the level of parental education. The research results provide crucial empirical information for building adaptive skills education activities in preschools.

Tài liệu tham khảo

AAIDD (2009). Intellectual Disability: Definition, Classification, and Systems of Supports (11th Edition). American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5). American Psychiatric Association Publishing.

Doll, E. A. (1961). The Mentally Retarded. Exceptional Children, 27, 9. https://doi.org/10.1177/ 001440296102700904

Heber, R. (1961). Modifications in the manual on terminology and classification in mental retardation. American Journal of Mental Deficiency, 65, 499-500.

Lambert, N., Nihira, K., & Leland, H. (1993). Adaptive Behavior Scale School, 2nd edition: Examiner’s manual. American Association on Mental Retardation.

Nguyen Tuan Vinh (2014). Assessing Adaptive Behavior of Children with Down Syndrome in Vietnam by Vineland Adaptive Behavior Scale II. Proceeding of the 7th International Conference on Educational Reform “Innovations and Good Practices in Education: Global Perspectives”. Hue, Vietnam.

Nguyễn Đức Sơn (2012). Sử dụng thang đo Vineland II trong đánh giá mức độ phát triển tâm lí của trẻ 3-6 tuổi. Tạp chí Tâm lí học, 01(154), 56-64.

Nguyễn Tuấn Vĩnh (2015). Các thang đo hành vi thích ứng trên thế giới và khả năng ứng dụng ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học Xã hội, Nhân văn & Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng, 5(4B), 60-65.

Nguyễn Tuấn Vĩnh, Trần Thị Tú Anh (2009). Đánh giá mức độ hành vi thích ứng của trẻ khuyết tật trí tuệ bằng thang đo ABS-S:2. Tạp chí Khoa học, Đại học Huế, 54, 165-175.

Sparrow, S. S., Cicchetti, D. V., & Balla, D. A. (2005). Vineland Adaptive Behavior Scales, Second Edition: Survey Forms Manual. AGS Publishing, American Guidance Service, Inc.

Trần Thị Lệ Thu (2010). Nghiên cứu mức độ hành vi thích ứng của trẻ khuyết tật trí tuệ theo thang ABS-S:2. Tạp chí Giáo dục, 241, 14-16.

Vũ Duy Chinh (2020). Bản đồ hành vi xã hội - Hướng tiếp cận mới trong giáo dục hành vi thích ứng của trẻ khuyết tật trí tuệ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 9(65), 121-133.

Vũ Duy Chinh (2021). Giáo dục hành vi thích ứng cho học sinh khuyết tật trí tuệ cấp Tiểu học theo tiếp cận bản đồ hành vi xã hội thông qua nghiên cứu trường hợp. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 17(3), 114-119.

Đã Xuất bản

03.05.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. M., & Nguyễn, T. V. (2024). Đánh giá kĩ năng thích ứng của trẻ 5-6 tuổi tại một số trường mầm non ở thành phố Huế, tỉnh Thừa Thiên Huế. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 2), 208–211. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1720

Số

Chuyên mục

Các bài báo