Thực trạng dạy học học phần giáo dục học cho sinh viên đại học sư phạm theo tiếp cận trải nghiệm

Các tác giả

  • Doãn Ngọc Anh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2

Tóm tắt

In the context of globalization and integration, pedagogical students upon graduation need to achieve competency standards to be able to perform well the functions and tasks of a teacher in the new era. Teaching according to the experiential approach is a teaching trend that modern education is aiming for when taking the experiential activities of learners as the center. Using the method of document research, investigation method, interview method, activity product research method, the article presents the basic concepts and content of teaching according to the experiential approach; the survey results assess the current situation of teaching the subject of Pedagogy for students of Pedagogical University according to the experiential approach including: the awareness of lecturers about the characteristics of teaching according to the experiential approach at university; the current situation of organizing teaching of the subject of Pedagogy according to the experiential approach at Pedagogical University. The research results are considered the basis for proposing measures to organize teaching of the subject of Pedagogy for students of Pedagogical University according to the experiential approach.

Tài liệu tham khảo

Dewey, J. (1916) (2007 edition). Democracy and Education. Teddington: Echo Library. Dewey, J. (2012). Kinh nghiệm và giáo dục (Phạm Anh Tuấn dịch). NXB Trẻ.

Dương Thị Kim Loan, Nguyễn Văn Hiền (2023). Đề xuất khung năng lực tổ chức hoạt động trải nghiệm cho sinh viên sư phạm. Tạp chí Khoa học Giáo dục Kỹ thuật, Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh, 75B, 13-21.

Edward, F. C., Johan, M., Soren O., & Doris, R. B. (2007). Rethinking Engineering Education - The CDIO Approach. Springer Science + Business Media, p. 286.

Hoàng Phê (chủ biên, 2014). Từ điển tiếng Việt. Viện Ngôn ngữ. Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT Press.

Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.

Trần Thị Tuyết Oanh (2017). Phát triển năng lực dạy học cho giảng viên đại học sư phạm đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục ở Việt Nam hiện nay. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 137, 22-29.

Trịnh Thúy Giang, Mai Quốc Khánh (2019). Đào tạo năng lực dạy học cho sinh viên đại học sư phạm theo tiếp cận năng lực thực hiện đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 22, 34-39.

Đã Xuất bản

31.03.2025

Cách trích dẫn

Doãn, N. A. (2025). Thực trạng dạy học học phần giáo dục học cho sinh viên đại học sư phạm theo tiếp cận trải nghiệm. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 2), 313–319. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3405

Số

Chuyên mục

Các bài báo