Xu hướng đào tạo ngành Nhật Bản học trình độ đại học

Các tác giả

  • Đinh Thị Kim Thoa Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Japan is famous for many breakthrough innovations in science and technology, but it is facing a serious aging population. Therefore, there is a growing demand for human resources with adequate understanding of Japanese language, culture, and people, which promotes the development of the Japanese Studies (JS) major. In the context of globalization, the Japanese studies major in tertiary education attract considerable attention and pose significant problems. A review of relevant literature is present in this paper which highlights three main research trends on JS training at tertiary level: developing and implementing JS curriculum, developing JS faculty and students, and developing conditions and facilities to implement JS courses. The research also explores this emerging field and identifies some research gaps, including international Japanese studies training and coordination between stakeholders. In particular, research on JS training is mainly conducted by managers and scholars with many years of practical experience at their own educational institutions, therefore, there is insufficient in-depth theoretical research in this field.

Tài liệu tham khảo

Akon, M. S., & Sharmin, D. (2021). Prospects and Challenges In Developing Japanese Studies Program in Bangladesh: Lessons From the University of Dhaka. WILAYAH: The International Journal of East Asian Studies, 10(2), 44-57.

Akon, S. (2022). Collaboration for Improved Teaching Research and Skills Development, In book: Japanese Studies: Evaluation and Way Forward. http://doi.org/10.55156/9789843526625.02

Al-Mamun, A. (2022). Japanese Studies towards Excellence. In book: Japanese Studies: Evaluation and Way Forward. http://doi.org/10.55156/9789843526625.05

Bùi Ngọc Quang, Nguyễn Duy Mộng Hà, Phạm Bích Ngọc, Nguyễn Thị Thi Thu (2020). Quản lí chất lượng chương trình đào tạo cử nhân chất lượng cao tại Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh theo cách tiếp cận AUN-QA. Đề tài nghiên cứu khoa học, Trường Đại học Khoa học xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.

Chikamatsu, N., & Matsugu, M. (2009). Bridging Japanese language and Japanese studies in higher education: Report from the Forum on Intergrative Curriculum and Program Development. Occasional Papers: Association of Teachers of Japanese, 9.

Chiho, O. (2022). [研究論文] ジグソー法を用いた日本語学習者の議論深化の探究―学習者の性格に注目して―(Nghiên cứu các thảo luận của người học tiếng Nhật khi sử dụng phương pháp Jigsaw - tập trung vào tính cách người học-). Language Acquisition and Japanese Language Education, 2, 22-43.

Chou, K. (2017). 国際日本学の落とし穴 (Cạm bẫy của Nhật Bản học quốc tế). 東京外国語大学国際日本学研究報告 (Báo cáo nghiên cứu Nhật bản học quốc tế Đại học ngoại ngữ Tokyo), 1, 20-21.

Gerstle, A., & Cumming, A. (2017). Japanese Studies at SOAS, University of London. Japanese Studies around the world, 128-147.

Hardacre, H. (1994). Japanese Studies in the United States: Present Situation and Future Prospects. Asia Journal, 1(1), 17-36.

Ivanova, T., & Zhivkova, S. (2021). Corona virus revitalizing the concept of community: Playing “Among Us” as a tool for overcoming the dangers of continuing lockdown - The case of 4th Year bachelor degree students of Japanese language. In INTED2021 Proceedings, pp. 4144-4148.

Iwai, S. (2013). タイにおける日本研究の現状と課題 (Thực trạng và vấn đề nghiên cứu Nhật Bản tại Thái Lan), International Research Center for Japanese Studies, pp. 9-18. https://nichibun.repo.nii.ac.jp/api/records/3662

Kayo, H. (2021). 四技能を駆使した日本語の高次能力育成型反転授業の試み-Zoom と Moodle を併用した協働学習の実践(Thử nghiệm lớp học đảo ngược phát triển tiếng Nhật trình độ cao cả bốn kĩ năng - Thực hành học tập cộng tác bằng Zoom và Moodle). 三重大学高等教育研究 (Tạp chí Nghiên cứu giáo dục đại học, Đại học Mie, 27, 23-33).

Lopamudra, M. (2022). Worldwide Practice of Teaching Pedagogy in Japanese Studies, In book: Japanese Studies: Evaluation and Way Forward. http://doi.org/10.55156/9789843526625.06

Liyuan, H. (2023). Students’ Learning Autonomy: A Case Study of Undergraduate Course of Japanese Language Program. Journal of Psycholinguistic Research, 52(6), 2211-2228.

Nakano, H. (2003). 「国際日本学」 方法論構築をめざして(Hướng tới xây dựng phương pháp luận cho ngành Nhật Bản học quốc tế). International Japanese Studies 1, 5-45.

Ohashi, J., & Ohashi, H. (2020). Japanese language education and Japanese Studies as intercultural learning. In New frontiers in Japanese studies (pp. 46-59). Routledge.

Ogawa, A., & Seaton, P. (2020). Introduction: Envisioning New Frontiers in Japanese Studies. In New Frontiers in Japanese Studies (pp. 1-18). Routledge.

Petkova, G. (2016). Challenges and Perspectives: Japanese Studies in Bulgaria. Japanese Studies around the World 2015: Contemplating the Humanities through Japanese Studies, 164-173.

Petkova, G., Zhivkova, S., Nikolova, V., & Ivanova, T. (2019). Identifying Challenges to Foreign Language Education and Designing a Strategy for Future Development of Japanese Studies at Sofia University, Bulgaria. In ICERI2019 Proceedings (pp. 3636-3640). IATED.

Petkova, G. (2020). Conscious education: A new theory based on Japanology examples. Conference name: 12th International Conference on Education and New Learning Technologies, pp. 7227-7232.

Perkins, C., & Reig, J. (2020). An investigation into cultures, concepts and understandings of Japanese studies in the UK, Japan Forum. https://doi.org/10.1080/09555803.2020.1822907

Pratama, H., & Purnomo, A. R. P. (2020). Japanese Studies in Indonesia. In New Frontiers in Japanese Studies (pp. 75-88). Routledge.

Refsing, K. (1992). Japanology, Japanese studies and the teaching of Japanese. Japan Forum, 4(2), 345-352. https://doi.org/10.1080/09555809208721466

Stepanova, Z., & Parnikova, G. (2022). Modern approaches to teaching Japanese at a language university. In SHS Web of Conferences (Vol. 134, p. 00101). EDP Sciences. http://doi.org/10.1051/shsconf/202213400101

Shintaku, K. (2022). Self‐directed learning with anime: A case of Japanese language and culture. Foreign Language Annals, 55(1), 283-308.

Thân Thị Mỹ Bình (2021). Nghiên cứu việc sử dụng giáo trình, tài liệu bằng tiếng Nhật trong dạy và học các môn chuyên ngành Nhật Bản học - Thực trạng và giải pháp. VNU Journal of Foreign Studies, 37(5), 30-44.

Umeda, Y. (2005). 学習者の自律性を重視した日本語教育コースにおける教師の役割-学部留学生に対する自律学習コース展開の可能性を探る(Vai trò giáo viên trong các khóa học tiếng Nhật đề cao tính tự chủ người học - Tính khả thi triển khai khóa học đề cao tính tự chủ cho sinh viên quốc tế bậc đại học,言語と文化: 愛知大学語学教育研究室紀要 (Ngôn ngữ và văn hóa: Kỉ yếu Trung tâm nghiên cứu giáo dục ngôn ngữ Đại học Aichi), 39(12), 59-77.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.06.2025

Cách trích dẫn

Đinh, T. K. T. (2025). Xu hướng đào tạo ngành Nhật Bản học trình độ đại học. Tạp Chí Giáo dục, 25(11), 11–16. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3443

Số

Chuyên mục

Các bài báo