Sử dụng phương pháp Delphi trong xây dựng khung đánh giá năng lực phát triển ngôn ngữ cho trẻ của giáo viên mầm non

Các tác giả

  • Vũ Thị Thuý Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Đinh Thị Kim Thoa Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

Teachers’ competencies to develop language skills for young children are essential. However, in Vietnam, this topic seems not to receive adequate attention from researchers. Thus, this study aims to explore factors reflecting competencies of kindergarten teachers in developing language skills for children. Using Delphi method, this study conducted three rounds of interviews with 14 experts, the two latter of which were to reassure the significance of factors identified in round 1. To conclude, this study has identified 46 factors reflecting the competencies of kindergarten teachers in developing language skills for children. These 46 factors were further classified into four groups: (1) Teacher's linguistic responsivity, (2) Language developing activities,  (3) Creating classroom language environment, and (4) Incorporating to parents and community. The results of this study would provide implications for policymakers, teacher training managers, preschool managers in designing policies and programs to enhance capacities for kindergarten teachers.

Tài liệu tham khảo

Goodson, B. D. et al. (2010). Observation measures of language and literacy instruction (OMLIT). Cambridge, MA: Abt Associates.

Gupta, U. G., & Clarke, R. E. (1996). Theory and applications of the Delphi technique: A bibliography (1975-1994). Technological Forecasting and Social Change, 53(2), 185-211.

Habibi, A., Sarafrazi, A., & Izadyar, S. (2013). Delphi technique theoretical framework in qualitative research. International Journal of Engineering Science, 3(4), 8-13.

Hoàng Hòa Bình (2015). Năng lực và đánh giá theo năng lực. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 6, tr 21-30.

Hồ Lam Hồng (2012). Nghề giáo viên mầm non. NXB Đại học Huế.

Hồ Như Hải, Đỗ Vũ Phương Anh (2016). Development of Leadership Competency Framework for Board of Management Members in Private Enterprises Using a Delphi Method. VNU Journal of Science: Policy and Management Studies, 32(1), 79-94.

Hsu, C. C., & Sandford, B. A. (2007). The Delphi technique: making sense of consensus. Practical Assessment,

Washington State Department of Early Learning (2009). Core Competencies for Early Care and Education Professionals. Washington State.

Đã Xuất bản

20.03.2021

Cách trích dẫn

Vũ, T. T., & Đinh, T. K. T. (2021). Sử dụng phương pháp Delphi trong xây dựng khung đánh giá năng lực phát triển ngôn ngữ cho trẻ của giáo viên mầm non . Tạp Chí Giáo dục, 498(2), 13–17. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/77

Số

Chuyên mục

Các bài báo