Thực trạng quản lí hoạt động dạy học môn Tiếng Việt ở một số trường tiểu học thành phố Long Xuyên, tỉnh An Giang

Các tác giả

  • Trần Thị Tuyết Hạnh Sở Giáo dục và Đào tạo An Giang
  • Nguyễn Thị Ngọc Bé Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Managing Vietnamese language teaching activities in primary schools is a decisive factor in the quality of teaching, helping to organize Vietnamese language teaching activities to meet the objectives and requirements, and to implement the subject's content with quality, meeting the requirements of the general education program innovation. The article analyzes the current situation of managing Vietnamese language teaching activities in some primary schools in Long Xuyen city, An Giang province according to the approach of managing teaching components. The survey results show that schools have done a good job of managing the implementation of objectives and content of Vietnamese language teaching activities. However, managing the implementation of Vietnamese language teaching methods and evaluation has the lowest implementation results. The research results will be an important practical basis for proposing measures to improve the effectiveness of managing Vietnamese language teaching activities in primary schools.

Tài liệu tham khảo

Adelabu, M. A. (2009). The Administration of Reading and Writing in the Mother Tongue for Effective Learning in Primary Schools: An Action Research Study. Ubiquytous Learning An International Journal, 1(2), 61-78. https://doi.org/10.18848/1835-9795/CGP/v01i02/40324

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Lê Thị Lan Anh, Vũ Thị Thu Trang (2018). Sử dụng trò chơi “mở rộng vốn từ” trong dạy học môn Tiếng Việt cho HS lớp 4. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 8, 142-145.

Nguyễn Thị Dung (2020). Quản lí đổi mới phương pháp dạy học tiếng Việt ở các trường tiểu học theo hướng tiếp cận phát triển năng lực học sinh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Nai, 17, 19-26.

Nguyễn Thị Diễm Hằng (2023). Quản lí hoạt động dạy học môn Tiếng Việt lớp 1 theo hướng phát triển năng lực học sinh ở các trường tiểu học quận Bình Tân, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 2(281), 135-147.

Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.

Trần Thị Ngọc Hiếu (2020). Thực trạng quản lí hoạt động dạy học môn Tiếng Việt theo định hướng phát triển năng lực học sinh tiểu học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Văn Lang, 23, 103-109.

UNESCO (2023). Why mother language-based education is essential. https://www.unesco.org/en/articles/why-mother-language-based-education-essential

Đã Xuất bản

29.04.2025

Cách trích dẫn

Trần, T. T. H., & Nguyễn, T. N. B. (2025). Thực trạng quản lí hoạt động dạy học môn Tiếng Việt ở một số trường tiểu học thành phố Long Xuyên, tỉnh An Giang. Tạp Chí Giáo dục, 25(3), 298–303. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3574

Số

Chuyên mục

Các bài báo