Nhu cầu giáo dục giới tính của học sinh: Nghiên cứu ở một số trường trung học cơ sở khu vực phía Nam

Các tác giả

  • Nguyễn Minh Trí Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Vũ Nguyễn Thủy Tiên Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Ngọc Yến Nhi Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Thiên Phúc Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

In recent years, sexual education has received attention and been promoted by families, schools and society. At school, sexual education has not been separated into an independent subject but it is integrated into different subjects. At home, sexual education is applied by parents through the exchange or provision of relevant documents. Social organizations and unions also regularly organize activities to educate adolescents about sex. Therefore, choosing appropriate sexual education information and using effective and attractive educational methods for students is extremely necessary. The article provides information on the needs of sexual education content for secondary students in the Southern region and the approach of sexual education that students want to access. This will be a reference source to help sexual education work at home, school and society become more effective and attract the participation of students in general and secondary students in particular.

Tài liệu tham khảo

Denno, D. M., Hoopes, A. J., & Chandra-Mouli, V. (2014). Effective strategies to provide adolescent sexual and reproductive health services and to increase demand and community support. Journal of Adolescent Health, 56(1), S22-S41. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.09.012

Hoàng Quý Tỉnh, Đặng Út Phượng, Trần Thị Kim Liên (2019). Giáo trình Giáo dục giới tính cho trẻ mầm non. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Lê Minh Thi (2022). Giáo dục giới tính và tình dục toàn diện cho học sinh trong trường học: Thực trạng, khoảng trống và một số kiến nghị. Tạp chí Y học Việt Nam, 10(1), 295-299.

Leung, H., Shek, D., Leung, E., & Shek, E. (2019). Development of Contextually-relevant Sexuality Education: Lessons from a Comprehensive Review of Adolescent Sexuality Education Across Cultures. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(4), 621. https://doi.org/10.3390/ijerph16040621

Nguyễn Minh Giang (2016). Thực trạng giáo dục giới tính ở trường tiểu học tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 10(88), 161-168.

Nguyễn Minh Trí (2023). Ứng dụng hỗ trợ Giáo dục giới tính của học sinh trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục và Xã hội, số tháng 3,137-143.

Nguyễn Minh Trí (2024). Thực trạng giáo dục giới tính cho học sinh ở một số trường trung học cơ sở khu vực phía nam. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 7), 244-249,

Nguyễn Thị Tứ, Đinh Quỳnh Châu, Kiều Thị Thanh Trà, Huỳnh Mai Trang, Lý Minh Tiên (2018). Tâm lí học giáo dục. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Nguyễn Thị Tứ, Lý Minh Tiên, Bùi Hồng Hà, Huỳnh Lâm Anh Chương (2012). Giáo trình Tâm lí học lứa tuổi và Tâm lí học sư phạm. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Vanwesenbeeck, I. (2020). Comprehensive Sexuality education. Oxford Research Encyclopedia of Global Public Health. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190632366.013.205

Vũ Dũng (2008). Từ điển tâm lí học. NXB Từ điển Bách Khoa.

Đã Xuất bản

29.04.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, M. T., Vũ, N. T. T., Nguyễn, N. Y. N., & Nguyễn, T. P. (2025). Nhu cầu giáo dục giới tính của học sinh: Nghiên cứu ở một số trường trung học cơ sở khu vực phía Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(3), 341–345. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3581

Số

Chuyên mục

Các bài báo