Thực trạng giáo dục giới tính cho học sinh ở một số trường trung học cơ sở khu vực phía Nam

Các tác giả

  • Nguyễn Minh Trí Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Sex education is one of the critical action programs to promote gender equality and achieve the goal of sustainable development by 2030. However, in general, even parents are not fully aware of the importance of sex education for their children. In addition, communication between teachers and students about gender knowledge is still limited. Accordingly, sex education for students is an urgent task in the current context, especially for secondary school students who are entering puberty, a physiological and psychological period with many changes significant change. The article presents the current status of sex education for students at some secondary schools in the Southern region and at home and surveys students' level of awareness on this issue. The research results will be the basis for providing solutions for promoting sex education for students in general and secondary school students in particular.

Tài liệu tham khảo

de Graaf, H., Vanwesenbeeck, I., Woertman, L., Keijsers, L., Meijer, S., & Meeus, W. (2010). Parental support and knowledge and adolescents’ sexual health: Testing two mediational models in a national Dutch sample. Journal of Youth and Adolescence, 39(2), 189-198.

Forbes, E. E., & Dahl, R. E, (2010), Pubertal development and behavior: Hormonal activation of social and motivational tendencies. Brain and Cognition, 72(1), 66-72. https://doi.org/10.1016/j.bandc.2009.10.007

Jetha, M. K., & Segalowitz, S. J, (2012). Adolescent Brain Development. Adolescent Brain Development. Elsevier. https://doi.org/10.1016/C2011-0-09656-4

Lameiras-Fernández, M., Martínez-Román, R., Carrera-Fernández, M. V., & Rodríguez-Castro, Y. (2021). Sex education in the spotlight: what is working? Systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 25-55.

Loeber, O., Reuter, S., Apter, D., van der Doef, S., Lazdane, G., & Pinter, B. (2010). Aspects of sexuality education in Europe-definitions, differences and developments. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 15(3), 169-176.

Nguyễn Minh Giang (2016). Thực trạng giáo dục giới tính ở trường tiểu học tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 10(88), 161-168.

Nguyễn Phương Lan (2013). Trở lại tâm lí của học sinh trung học cơ sở trong giáo dục giới tính. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Học viện Khoa học Xã hội.

Nguyễn Thị Tứ, Lý Minh Tiên, Bùi Hồng Hà, Huỳnh Lâm Anh Chương (2012). Giáo trình Tâm lí học lứa tuổi và Tâm lí học sư phạm. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Oldehinkel, A. J., Verhulst, F. C., & Ormel, J, (2011). Mental health problems during puberty: Tanner stage-related differences in specific symptoms: The TRAILS study. Journal of Adolescence, 34(1), 73-85. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2010.01.010

UNESCO (2020). Báo cáo đánh giá tóm tắt năm 2020 về tình hình giáo dục giới tính và tình dục toàn diện ở khu vực Châu Á - Thái Bình Dương. https://unesdoc. unesco.org/ark:/48223/pf0000377782_vie

Zehr, J., Culbert, K., Sisk, C., & Klump, K, (2007). An association of early puberty with disordered eating and anxiety in a population of undergraduate women and men. Hormones and Behavior, 52(4), 427-435, https://doi.org/10.1016/j.yhbeh.2007.06.005

Đã Xuất bản

28.06.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, M. T. (2024). Thực trạng giáo dục giới tính cho học sinh ở một số trường trung học cơ sở khu vực phía Nam. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 7), 244–249. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2352

Số

Chuyên mục

Các bài báo