Sức khỏe tâm thần của học sinh trung học cơ sở: Nghiên cứu tại thành phố Thủ Đức, Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Đậu Minh Long Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Phan Võ Trúc Linh Học viên cao học, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Mental health of secondary school students is becoming a growing concern due to increasing academic and social pressures. The study employs the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-25) to assess five issues: emotional problems, behavioral problems, friendship problems, hyperactivity issues, and positive social behavior problems among 870 students at five secondary schools in Thu Duc City, Ho Chi Minh City. The results indicate that a significant number of students faced mental health issues, with behavioral disorders being the most prevalent. Key factors contributing to mental health disturbances in students include academic pressure, anxiety about grades, and a lack of support from family and friends. These findings provide a foundation for developing effective solutions to improve students' mental health.

Tài liệu tham khảo

Dale, R., & Jesser. A. (2023). Mental health burden of high school students, and suggestions for psychosocial support, 1.5 years into the COVID-19 pandemic in Austria. European Child & Adolescent Psychiatry, 32, 1015-1024. http://doi.org/10.1007/s00787-022-02032-4

Đặng Hoàng Minh, Bahr Weiss, Nguyễn Cao Minh, Trần Nguyên Ngọc (2013). Nghiên cứu dịch tễ các vấn đề sức khoẻ tâm thần ở trẻ em Việt Nam trên nhóm mẫu đại diện toàn quốc. Tạp chí Tâm lí học, 2, 54-65.

Đoàn Nguyễn Ái Xuân, Võ Minh Thành, Võ Thành Tiến, Vũ Thị Vi Diệu, Vương Thị Khánh Thư (2023). Thực trạng nhận thức về sức khỏe tâm thần của học sinh trung học phổ thông trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 20(9), 1650-1661.

Goodman, R. (1999). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40(5), 791-799. http://doi.org/10.1111/1469-7610.00494

Gregory, T., Monroy, N. S., Grace, B., Finlay-Jones, A., Brushe, M., Sincovich, A., Heritage, B., Boulton, Z., Brinkman, S. A. (2024). Mental health profiles and academic achievement in Australian school students. Society for the Study of School Psychology, 103, 101291. http://doi.org/10.1016/j.jsp.2024.101291

Leopold, N., & Aminde, N. (2023). A comparative analysis of students' mental health and adjustment levels. International Journal for Multidisciplinary Research. http://doi.org/10.36948/ijfmr.2023.v05i03.3424

Martinez, L., Robles, E., Trofimoff, V., Vidal, N., Espada, A.D., Mosquera, N., Franco, B., Sarmiento, V., & Zafra, M. I. (2024). Subjective Well-Being and Mental Health among College Students: Two Datasets for Diagnosis and Program Evaluation. Data, 9, 44. http://doi.org/10.3390/data9030044

Mohana, M., & Sheeba, K. (2023). Mental health of different types of college students. International Journal of Membrane Science and Technology, 10(2), 2337-2343. http://doi.org/10.15379/ijmst.v10i2.2836

Nguyễn Đức Khánh, Lê Minh Thi, Ngô Anh Vinh (2023). Thực trạng rối loạn trầm cảm ở học sinh trung học cơ sở tại thành phố Hà Nội năm 2021. Tạp chí Y học Việt Nam, 526(1A), 227-282. http://doi.org/10.51298/ vmj.v526i1A.5344

Nguyễn Mai Hương, Thành Ngọc Minh, Trần Bình Nguyên, Nguyễn Minh Quyết, Trần Thị Ngọc Hồi, Nguyễn Hoài Anh (2023). Bắt nạt học đường và sức khỏe tâm thần của học sinh trung học cơ sở tại Hà Nội. Tạp chí Y học Việt Nam, 532(2), 259-262. http://doi.org/10.51298/vmj.v532i2.7625

Poudel, A., Gurung, B., & Khanal, G. P. (2020). Perceived social support and psychological wellbeing among Nepalese adolescents: The mediating role of self-esteem. BMC Psychology, 8, 43. http://doi.org/10.1186/s40359-020-00409-1

Ringdal, R., Espnes, G. A., & Bjørnsen, H. N. (2020). Social support, bullying, school-related stress, and mental health in adolescence. Nordic Psychology, 72(4), 313-330. http://org.10.1080/19012276.2019.1710240

Viện Xã hội học, Viện Hàn lâm Khoa học Xã hội Việt Nam (2022). Điều tra sức khỏe tâm thần vị thành niên Việt Nam (V-NAMHS). https://qcmhr.org/docman/reports/15-vnamhs-report-eng-15-feb-2023/file

Wang, J., Wang, Z., Yang, Y., Wang, T., Lin, T., Zhang, & Chen, X. (2024). Academic burden and emotional problems among adolescents in China: A longitudinal mediation analysis. Fudan University. http://doi.org/10.21203/ rs.3.rs-4435974/v1

WHO (2004). Promoting mental health: Concepts, emerging evidence, practice. https://www.who.int/publications/i/ item/9241562943

WHO (2017). Depression and other common mental disorders: Global health estimates. https://www.who.int/ publications/i/item/depression-global-health-estimates

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.07.2025

Cách trích dẫn

Đậu, M. L., & Phan, V. T. L. (2025). Sức khỏe tâm thần của học sinh trung học cơ sở: Nghiên cứu tại thành phố Thủ Đức, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 25(13), 54–59. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3634

Số

Chuyên mục

Các bài báo