Vận dụng lí thuyết ngữ pháp hình ảnh của G. Kress và Theo van Leeuwen vào phân tích kênh hình trong diễn ngôn đa phương thức trong sách giáo khoa Tiếng Việt ở tiểu học

Các tác giả

  • Trần Thị Thùy Dung Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội

Tóm tắt

With the rapid development of technology, artificial intelligence, and social media, multimodal discourse has become increasingly prevalent and plays a significant role in communication, encompassing both written text and images. In the field of education, the 2018 Vietnamese Language Arts Curriculum has integrated this type of discourse from primary to upper secondary levels, allowing students to access multimodal texts rather than relying solely on traditional written forms. Discourse interpretation often draws on Halliday’s theory of Register for verbal modes and Visual Grammar for visual modes. However, in Vietnam, studies applying Visual Grammar remain limited. Therefore, this paper introduces the Visual Grammar theory developed by G. Kress and Theo van Leeuwen in Reading Images: The Grammar of Visual Design (1996), and applies it to analyse several multimodal discourses in primary school Vietnamese textbooks. The research findings provide valuable insights for educators and primary school teachers of Vietnamese, offering multidimensional perspectives and practical strategies to enhance the teaching effectiveness of multimodal texts.

Tài liệu tham khảo

Bùi Thị Kim Loan (2022). Ngữ pháp hình ảnh trong diễn ngôn quảng cáo tiếng Việt. Tạp chí Nghiên cứu nước ngoài, 38(4), 51-62.

Jewitt, C. (Ed.). (2009). The Routledge handbook of multimodal analysis (Vol. 1). London: Routledge.

Halliday, M. A. K. (1987). Spoken and written modes of meaning. In R. Horowitz & S. J. Samuels (Eds.), Comprehending oral and written language (pp. 55-82). Academic Press.

Halliday, M. A. K. (2004). An Introduction to Functional Grammar. Hodder Arnold.

Kress, G., & Van Leeuwen, T. (1996). Reading images: The grammar of visual design. Routledge.

Kress, G., & Van Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design. Routledge.

Kress, G., & Van Leeuwen, T. (2020). Reading images: The grammar of visual design. Routledge.

Nguyễn Thị Diệu Hà (2021). Giới thiệu sử dụng khung ngữ pháp hình ảnh và thuyết đánh giá trong phân tích mối quan hệ giữa hình ảnh và ngôn từ trong truyện tranh trẻ em. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(3), 101-108.

Trần Thị Huyền Gấm (2019). Tín hiệu hình ảnh trong bản tin trên báo mạng điện tử từ lí thuyết phân tích diễn ngôn đa thức. Tạp chí Khoa học Đại học Huế: Khoa học Xã hội Nhân văn, 128(6C), 105-118.

Trần Kim Phượng (2024). Giải mã một truyện cười từ góc độ Ngữ nghĩa học diễn ngôn. Tạp chí Ngôn ngữ, 4, 4-13.

Trần Kim Phượng, Hoàng Nguyễn Minh Khuê (2024). Đặc điểm kênh chữ của diễn ngôn flex nhìn từ lí thuyết ngữ vực. Ngôn ngữ và đời sống, 8(357), 3-14.

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Trần, T. T. D. (2025). Vận dụng lí thuyết ngữ pháp hình ảnh của G. Kress và Theo van Leeuwen vào phân tích kênh hình trong diễn ngôn đa phương thức trong sách giáo khoa Tiếng Việt ở tiểu học. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 63–68. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3650

Số

Chuyên mục

Các bài báo