Vận dụng Lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn (RME) trong dạy học nội dung “Tính chất ba đường trung trực của tam giác” (Toán 7)

Các tác giả

  • Nguyễn Ái Quốc Trường Đại học Sài Gòn
  • Lê Thị Ngọc Mai Trường THCS Tân Nhựt, huyện Bình Chánh, Thành phố Hồ Chí Minh
  • Lê Kim Khánh Trung tâm Bồi dưỡng thường xuyên thành phố Sa Đéc, tỉnh Đồng Tháp

Tóm tắt

The 2018 general education program for Mathematics emphasizes the application of mathematics in practice and the connection between mathematics and practice. Realistic Mathematics Education (RME) is a theory designed based on two core views: mathematics must be linked to practice and mathematics is a human activity. Applying RME theory to teaching Mathematics is consistent with the viewpoint of modern education. This study presents an experimental teaching of the content “Properties of three perpendicular bisectors of a triangle” (Math 7) according to RME theory. The teaching process includes 5 steps: Practical experience and building mathematical models, discovering the properties of three perpendicular bisectors of a triangle, forming the properties of three perpendicular bisectors of a triangle, consolidating and applying knowledge into practice. The results of the experimental teaching show that students are interested in exploring, understanding and skillfully applying the properties of three perpendicular bisectors into practice.

Tài liệu tham khảo

Freudenthal, H. (1973). Mathematics as an Educational Task. Dordrecht: Reidel Publishing Company.

Freudenthal, H. (1979). Structuur der wiskunde en wiskundige structuren; een onderwijskundige analyse [Structure of mathematics and mathematical structures; an educational analysis]. Pedagogische Studien, 56(2), 51-60.

Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education. China Lectures. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Kanold, T. D., Burger E. B., Dixon, J. K., Larson, M. R., & Leinwand, S. J. (2015). Geometry - Volume 1. Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company.

Laurens, T., Batlolona, F. A., Batlolona, J. R., & Leasa, M. (2017). How Does Realistic Mathematics Education (RME) Improve Students’ Mathematics Cognitive Achievement?. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(2), 569-578. Lê Thùy Trang, Phạm Anh Giang, Nguyễn Tiến Trung (2021). Vận dụng Lí thuyết giáo dục Toán thực (Realistics Mathematics Education) trong dạy học: Một số thách thức, nguyên tắc và khuyến nghị. Tạp chí Giáo dục, 494, 37-43.

Nguyen, P. L, & Ngo, T. T. T. (2020). Approach to Realistic Mathematics Education in teaching Mathematics: A case of Cosine Theorem - Geometry 10. International Journal Of Scientific & Heuvel-Panhuizen, M. V. D. (2000). Mathematics education in the Netherlands: A guided tour. Freudenthal Institute, Utrecht University.

Nguyen, Q. A., & Nguyen, N. G. (2024). Horizontal and vertical mathematization processes of 10th grade students: The case of Law of Sines. Journal on Mathematics Education, 15(4), 1251-1276. https://doi.org/10.22342/ jme.v15i4.pp1251-1276

Nguyễn Tiến Trung, Kim Anh Tuấn, Nguyễn Bảo Duy (2019). Vận dụng lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn trong dạy học môn Toán. Tạp chí Giáo dục, 458, 37-44.

Van Den Heuvel-Panhuizen, M., & Drijvers, P. (2014). Realistic Mathematics Education. Encyclopedia of Mathematics Education (pp. 521-525). https://doi.org/10.1007/978-94-007-4978-8_170

Van Den Heuvel-Panhuizen, M. (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: an example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics, 54(01), 9-35.

Van Den Heuvel-Panhuizen, V. D. M. (2000). Mathematics education in the Netherlands: A guided tour. Freudenthal Institute. Utrecht University.

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, A. Q., Lê, T. N. M., & Lê, K. K. (2025). Vận dụng Lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn (RME) trong dạy học nội dung “Tính chất ba đường trung trực của tam giác” (Toán 7). Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 122–127. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3688

Số

Chuyên mục

Các bài báo