Phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh thông qua dạy học chủ đề “Ứng dụng hình học của tích phân” (Toán 12)

Các tác giả

  • Nguyễn Ái Quốc Trường Đại học Sài Gòn
  • Trương Thị Diễm Trinh Trường THPT Vĩnh Lộc B, huyện Bình Chánh, Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Developing mathematical modeling competency for students in teaching Mathematics is one of the goals of educational innovation, meeting the requirements of the 2018 General Education Program. Mathematical modeling competency helps learners solve practical problems through building mathematical models and solving mathematical problems with known mathematical knowledge. This study proposes a teaching process for solving practical problems to develop mathematical modeling competency for high school students and illustrates this process in teaching the topic “Geometric applications of integration” (Mathematics 12). The results of teaching experiments show that the manifestations of students' mathematical modeling competency are gradually developed through the steps of the mathematical modeling process, when solving problems. The theoretical research method is used by us in analyzing documents to clarify issues related to mathematical modeling competency. In addition, qualitative research methods are also used to analyze and evaluate students' work.

Tài liệu tham khảo

Blum, M., & Jensen, T. (2007). What’s all the fuss about competencies? In W.Blum, P.L.Galbraith, H.Henn, M.Niss, (Eds): Modelling and Applications in Mathematics Education (ICMI Study 14), 45-56, Springer.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Đỗ Thị Thanh (2020). Dạy học giải bài toán Xác suất nhằm phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho sinh viên khối ngành Kĩ thuật Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 5, 131-137.

Döhrmann, M., Kaiser, G., & Blömeke, S. (2014). The Conceptualisation of Mathematics Competencies in the International Teacher Education Study TEDS-M. In: Blömeke, S., Hsieh, FJ., Kaiser, G., Schmidt, W. (eds) International Perspectives on Teacher Knowledge, Beliefs and Opportunities to Learn. Advances in Mathematics Education. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6437-8_20

Hojgaard, T. (2021). Teaching for mathematical competence: The different foci of modelling competency and problem-solving competency. Quadrante, 30(2), 101-122.

Nguyễn Danh Nam (2016). Phương pháp mô hình hóa trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Thái Nguyên. Nguyễn Danh Nam, Trương Hoàng Vinh, Nguyễn Văn Hồng (2022). Tổ chức dạy học mô hình hóa chủ đề “Nguyên hàm - Tích phân” (Giải tích 12) ở trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 22(2), 17-22.

Phan Anh Tài (2020). Tổ chức dạy học vận dụng Nguyên hàm - Tích phân giải bài toán thực tế thông qua mô hình hóa toán học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 33, 20-23.

Stewart, J. (2016). Calculus. Eighth Edition. Cengage Learning. Stillman, G., Browwn, J., & Galbraith, P. (2008). Research into the teaching and learning of applications and modelling in Australasia. In Research in Mathematics Education in Australasia 2004 - 2007 (141-164). Brill.

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, A. Q., & Trương, T. D. T. (2025). Phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh thông qua dạy học chủ đề “Ứng dụng hình học của tích phân” (Toán 12). Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 159–164. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3695

Số

Chuyên mục

Các bài báo