Thiết kế và sử dụng bộ thí nghiệm khảo sát chuyển động nhanh dần đều trong dạy học Vật lí 10
Tóm tắt
The 2018 Physics general education program is approached in the direction of developing learners' competence, accordingly the program emphasizes the role of experimental and practical activities in the process of forming concepts, rules and laws of physics. “Uniformly accelerated motion” is an important and core knowledge in the subject “Kinematics” in grade 10. Currently, the uniformly accelerated motion experimental set equipped in educational institutions still has certain limitations, causing difficulties for teachers in the process of using it for teaching in class. The study proposes a design plan for a uniformly accelerated motion experimental set to overcome some limitations of the existing experimental set in high schools. The uniformly accelerated motion experimental set is designed based on the application of Arduino microcontroller, obstacle sensor and tilt angle sensor. The experimental results show that the acceleration values obtained through the self-made experimental set give results consistent with the theory with an error of less than 5%.
Tài liệu tham khảo
Antwi, V., Sakyi-Hagan, N. A., Addo-Wuver, F., & Asare, B. (2021). Effect of Practical Work on Physics Learning Effectiveness: A Case of a Senior High School in Ghana. East African Journal of Education and Social Sciences, 2, 43-55.
Coban, A., & Büyükdede, M. (2024). Exploring Motion: Integrating Arduino in Physics Education for 21st Century Skills. ArXiv preprint arXiv:2405.06647.
Dương Xuân Quý (2011). Xây dựng và sử dụng thiết bị thí nghiệm thực tập theo hướng phát triển hoạt động học tích cực, sáng tạo của học sinh trong dạy học chương “Dao động cơ” ở lớp 12 trường trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Hoàng Phạm Gia Khang, Nguyễn Hoàng Long (2021). Sổ tay Arduino. NXB Thanh niên.
Le, V. G., Pathoumma, B., & Le, T. M. P (2023). Building and Using Self-Created Experiments in Teaching Physics to Develop Students’ Practical Capabilities - A Study in the Chapter “Magnetism and Electromagnetic Induction”. International Journal of Learning and Teaching, 9(3), 224-229.
Nguyễn Văn Biên, Nguyễn Đức Đạt (2023). Sử dụng thí nghiệm với Arduino trong dạy học: một nghiên cứu tác động về giáo dục STEM. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 10), 40-46.
Nguyễn Viết Thanh Minh (2015). Khai thác, sử dụng thí nghiệm tự tạo hỗ trợ tổ chức dạy học nhóm một số kiến thức phần điện học, điện từ học Vật lí lớp 9 trung học cơ sở. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế.
Ning, T. Q., & Chongo, S. (2023). The Role of Hands-on Approach in Overcoming Students’ Misconceptions about Matter: A Case Study. International Jonal of Advanced Multidisciplinart Research and Studies, 3, 186-190.
Riskawati, R. (2024). Innovative Physics Learning Media: LED Simulation with Arduino. Journal of Educational Studies, 01(02), 86-92.
Trần Tấn Lộc, Nguyễn Trọng Trí, Cao Thị Sông Hương (2024). Thiết kế và sử dụng bộ thí nghiệm khảo sát chuyển động rơi tự do trong dạy học nội dung “Chuyển động biến đổi” (Vật lí 10). Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 131-136.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .