Nghiên cứu đề xuất chỉnh sửa chuẩn đầu ra của chương trình đào tạo theo định hướng tiếp cận năng lực: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Luật Hà Nội
Tóm tắt
In response to the demand for improving training quality and complying with Circular No. 17/2021/TT-BGDĐT, it is essential to review and revise the learning outcomes of academic programs. The English Language Studies program with a specialization in Legal English (CTĐT.NNA_2021) at Hanoi Law University is among the programs that require adjustment based on a competency-based approach. This study adopts qualitative methods, including legal document analysis, secondary data review, and interviews with lecturers, students, accreditation experts, and employers. The findings reveal that the current learning outcomes of CTĐT.NNA_2021 are overly broad, unclear, difficult to assess, and poorly aligned with professional requirements. The program contains up to 34 learning outcomes, many of which are redundant or not logically grouped. The author proposes a streamlined and restructured set of outcomes following a competency-based orientation, ensuring they are measurable, specific, and aligned with Circular No. 17 and occupational practices. The research contributes to enhancing both the theoretical and practical foundations for developing high-quality academic programs.
Tài liệu tham khảo
Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế. Bộ GD-ĐT (2015). Thông tư số 07/2015/TT-BGDĐT ngày 16/4/2015 quy định về khối lượng kiến thức tối thiểu, yêu cầu về năng lực mà người học đạt được sau khi tốt nghiệp đối với trình độ đào tạo của giáo dục đại học và quy trình thẩm định, ban hành chương trình đào tạo trình độ đại học, thạc sĩ, tiến sĩ. Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 17/2021/TT-BGDĐT ngày 22/6/2021 quy định về chuẩn chương trình đào tạo, xây dựng, thẩm định và ban hành chương trình đào tạo các trình độ của giáo dục đại học.
CEDEFOP (2009). The Shift to Learning Outcomes Policies and Practices in Europe. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
Mulder, M., Weigel, T., & Collins, K. (2006). The concept of competence concept in the development of vocational education and training in selected EU member states: A critical analysis. Journal of Vocational Education and Training, 59(1), 65-85.
Nguyễn Quang Thuấn (2016). Đánh giá theo định hướng năng lực. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu Giáo dục, 32(2), 68-82.
Trường Đại học Luật Hà Nội (2021). Quyết định số 2677/QĐ-ĐHLHN ngày 05/8/2021 về việc ban hành Chương trình đào tạo trình độ đại học ngành Ngôn ngữ Anh - Chuyên ngành tiếng Anh pháp lí của Trường Đại học Luật Hà Nội.
Wagenaar, R. (2014), Competences and learning outcomes: a panacea for understanding the (new) role of Higher Education?. Tuning Journal for Higher Education, 1(2), 279-302.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .