Một số biện pháp tổ chức dạy học nói và nghe văn nghị luận xã hội cho học sinh lớp 8

Các tác giả

  • Dương Tuyết Hạnh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Tống Thị Thục Anh Trường THCS - THPT Trần Quốc Tuấn, quận Nam Từ Liêm, Hà Nội

Tóm tắt

According to The General Education Curriculum in Literature issued by Vietnam Ministry of Education and Training in 2018, speaking and listening are two essential language skills that need to be developed in students. In practice, numerous studies have been conducted on effective methods for teaching reading and writing. However, research on teaching speaking and listening within the general education curriculum remains limited. This research proposes several measures to enhance the effectiveness of teaching Vietnamese speaking and listening skills in Literature subject, such as using group discussion activities with the “Six Thinking Hats” technique to generate ideas for speaking assignments; organizing presentations and debates on social issues; and conducting discussions on social topics for 8thgrade students to develop their language and communication skills. Research findings indicate that developing students’ speaking and listening skills also means enhancing their proactiveness, creativity, and innovation in learning. At the same time, these are considered active teaching methods that contribute to improving learners’ competencies and qualities in alignment with the requirements of The 2018 General Education Curriculum.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Nguyễn Thị Ngân Hoa - Đặng Lưu (chủ biên), Dương Tuấn Anh, Lê Trà My, Nguyễn Thị Nương, Nguyễn Thị Hải Phương (2022). Ngữ văn 8 - Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống (tập 1, 2). NXB Giáo dục Việt Nam.

Đỗ Ngọc Thống (tổng chủ biên), Phạm Thị Thu Hiền (chủ biên), Bùi Minh Đức, Đỗ Thu Hà, Lê Thị Minh Nguyệt (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Ngữ văn trung học cơ sở. NXB Đại học Sư phạm.

Edward de Bono (2017). Sáu chiếc mũ tư duy (Nguyễn Hữu Dũng dịch). NXB Thế giới.

Lã Phương Thuý, Trần Thị Dung (2022). Một số biện pháp dạy học nói và nghe văn nghị luận xã hội cho học sinh lớp 10. Tạp chí Giáo dục, 22(23), 1-4.

Phạm Thị Thu Hiền (chủ biên), Lê Hải Anh, Trương Thị Bích, Phạm Thị Thanh Phượng, Lã Phương Thúy (2023). Dạy học đọc hiểu văn bản trong môn Ngữ văn ở trường phổ thông. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Richards, J. C. (2008). Teaching listening and speaking (Vol. 35). Cambridge, England: Cambridge University Press.

Đã Xuất bản

21.06.2025

Cách trích dẫn

Dương, T. H., & Tống, T. T. A. (2025). Một số biện pháp tổ chức dạy học nói và nghe văn nghị luận xã hội cho học sinh lớp 8. Tạp Chí Giáo dục, 25(5), 80–86. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3808

Số

Chuyên mục

Các bài báo