Thiết kế cấu trúc học phần “Phương pháp dạy viết” trong chương trình đào tạo giáo viên Ngữ văn theo mô hình kiến thức nội dung sư phạm công nghệ (TPACK)

Các tác giả

  • Dương Thị Mỹ Hằng NCS Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Dương Tuyết Hạnh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

In the context of general education reform and national digital transformation, developing technology integration competence in the training of Literature teachers has become an urgent requirement. This article proposes a framework for designing the course “Methods of Teaching Writing” within the Literature teacher education program, grounded in the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) model. Drawing upon both domestic and international theoretical and empirical studies, the article clarifies how the TPACK model can be applied to the “Methods of Teaching Writing” course, and proposes its objectives, learning outcomes, content, teaching methods, and assessment strategies. The findings aim to contribute to the renewal of Literature teacher education programs, thereby enhancing teachers’ competence to teach writing in modern educational environments.

Tài liệu tham khảo

Dương Thị Mỹ Hằng (2024). Thiết kế kế hoạch bài dạy viết ở trường phổ thông dựa trên mô hình kiến thức nội dung sư phạm công nghệ (TPACK). Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(08), 42-49.

Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.

Nguyễn Thế Dũng (2019). Khảo sát tính cấp thiết và khả thi của khung TPACK cho tích hợp công nghệ trong dạy học. Tạp chí Khoa học Đại học Huế: Khoa học Xã hội và Nhân văn, 128(6C), 205-214.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.

Tăng Minh Dũng (2022). Đào tạo sinh viên sư phạm dạy học Toán với công nghệ thông tin: Góc nhìn từ khung TPACK. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 19(2), 201-212. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.19.2.3328(2022)

Trương Ngọc Dương, Phạm Thị Thanh Hải (2024). Đào tạo giáo viên tiểu học trong bối cảnh chuyển đổi số: Tiếp cận theo mô hình TPACK. Tạp chí Giáo dục, 24(8), 40-45.

Tütüniş, B., & Aydın, D. (2023). A teacher training programme for writing and grammar skills within the model of TPACK. International Online Journal of Education and Teaching, 10(1), 574-589.

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Dương, T. M. H., & Dương, T. H. (2025). Thiết kế cấu trúc học phần “Phương pháp dạy viết” trong chương trình đào tạo giáo viên Ngữ văn theo mô hình kiến thức nội dung sư phạm công nghệ (TPACK). Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 167–171. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4299

Số

Chuyên mục

Các bài báo