Thực trạng đạo đức nghề nghiệp của học viên các trường đại học Công an nhân dân trong bối cảnh hiện nay

Các tác giả

  • Đỗ Thị Quyên Trường Cao đẳng An ninh nhân dân I

Tóm tắt

Faced with the strong development of science and technology, deep international integration, under the influence of many factors, the political, ideological, moral and lifestyle degradation of a number of cadres and party members in the People's Public Security is increasing. Therefore, professional ethics education for People's Public Security cadets is the most important and regular task that the Ministry of Public Security and leaders at all levels in People's Public Security schools are interested in, and is a factor that creates the “roots” of People's Public Security officers and soldiers. This study surveyed 350 cadets and 165 cadres and lecturers at 5 People's Public Security universities to assess the current status of awareness, attitude and professional ethics of cadets. The results show that the majority of cadets have correct awareness, positive attitudes and behaviors that are relatively consistent with professional ethics standards, but there are still some who show incomplete expressions, violate discipline or lack initiative in training. The research results have practical significance in adjusting educational content, perfecting training policies and orienting the development of the personality of police officers in the new situation.

Tài liệu tham khảo

Bộ Công an (2024a). Báo cáo sơ kết 10 năm thực hiện Nghị quyết số 17-NQ/ĐUCA của Đảng uỷ Công an Trung ương và Chỉ thị số 13/CT-BCA ngày 28/10/2014 của Bộ trưởng Bộ Công an về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo trong công an nhân dân.

Bộ Công an (2024b). Báo cáo tổng kết công tác giáo dục, đào tạo trong Công an nhân dân năm học 2023-2024 và chương trình nhiệm vụ năm học 2024-2025.

Lê Thanh Thập (2005). Về đạo đức nghề nghiệp. Tạp chí Triết học, 6(169), 1-5.

Nguyễn Thị Huệ (2022). Định hướng giá trị đạo đức nghề nghiệp của học viên các học viện, trường đại học Công an nhân dân. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Học viện Chính trị - Bộ Quốc phòng.

Nguyễn Văn Quân (2016). Nghiên cứu về giáo dục nếp sống chính quy cho học viên ở các nhà trường quân đội trong bối cảnh hiện nay. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 12, 262-264.

Phạm Bá Lượng (2009). Giá trị đạo đức truyền thống trong việc giáo dục đạo đức cho học viên Công an nhân dân Việt Nam hiện nay. Luận án tiến sĩ Triết học, Học viện Chính trị Quốc gia Hồ Chí Minh.

Quốc hội (2018). Luật Công an nhân dân. NXB Công an nhân dân.

Đã Xuất bản

21.06.2025

Cách trích dẫn

Đỗ, T. Q. (2025). Thực trạng đạo đức nghề nghiệp của học viên các trường đại học Công an nhân dân trong bối cảnh hiện nay. Tạp Chí Giáo dục, 25(5), 376–381. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3900

Số

Chuyên mục

Các bài báo