Sử dụng nguyên tắc “Phân nhỏ” và “Tách khỏi” của Altshuller trong dạy học giải bài toán hình học không gian ở Trung học phổ thông
Tóm tắt
In teaching spatial geometry in high school, many students encounter difficulties due to the characteristics of three-dimensional geometric thinking and the complexity of the relationships between geometric elements. This requires effective teaching methods to support students in approaching and solving problems logically and creatively. Using Altshuller's “Decomposition” and “Separation” principles in teaching is considered an effective tool to help students develop their analytical and creative thinking skills. The study proposes a process for using the “Decomposition” and “Separation” principles in teaching spatial geometry problems in high school and illustrates this process through solving some specific problems. To effectively use these two principles in teaching, teachers need to guide students in identifying problems, gradually separating complex elements and structuring problems in a simpler way; at the same time, supporting the process of students' self-discovery and problem solving.
Tài liệu tham khảo
Altshuller, G. S. (1984). Creativity as an Exact Science: The Theory of the Solution of Inventive Problems. CRC Press, London.
Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Hoffer, A. (1981). Geometry Is More than Proof. The Mathematics Teacher, 74, 11-18.
Jin-gang, J., Xiu-lin, S., Wei, Y., Ning, L., & Jian-yi, Z. (2015, July). Application of TRIZ theory in problem based learning. In 2015 10th International Conference on Computer Science & Education (ICCSE) (pp. 905-909). IEEE.
Lê Hồng Thái (2024). Xây dựng tình huống dạy học hình học không gian (Toán 11) nhằm phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 10), 55-59.
Nguyễn Xuân Quỳnh (2019). Vận dụng một số nguyên tắc sáng tạo của Altshuller trong dạy học Hình học theo hướng phát triển năng lực sáng tạo cho học sinh chuyên Toán trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 64(7), 159-171.
Phan Dũng (2010). Các thủ thuật (nguyên tắc) sáng tạo cơ bản. NXB Trẻ.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .