Phát triển kĩ năng đọc hiểu văn bản văn học cho học sinh lớp 2 thông qua hệ thống bài tập
Tóm tắt
Reading comprehension skills play a crucial role in developing the competence to read and understand literary texts among second graders, one of the specific skills that needs to be focused on in the teaching of Vietnamese at the primary level. Practicing reading comprehension skills not only helps students approach, perceive, and comprehend the content of the text effectively, but also contributes to nurturing linguistic thinking, forming aesthetic emotions, and developing communication skills. Based on the analysis of theoretical issues related to literary texts, reading comprehension, reading comprehension skills and a system of practice exercises, the article proposes a system of exercises to practice reading and understanding literary texts for second graders, including three groups: (1) Exercises to practice language recognition skills; (2) Exercises to practice text meaning clarification skills; (3) Exercises to practice text response skills. The research results provide a scientific basis and practical suggestions for primary school teachers to design teaching activities that systematically and effectively develop reading comprehension skills for literary texts among second-grade students, aligning with the requirements of educational innovation.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Lê Bá Hán, Trần Đình Sử, Nguyễn Khắc Phi (đồng chủ biên, 2004). Từ điển thuật ngữ văn học. NXB Giáo dục.
Lê Phương Nga (chủ biên), Trần Thị Quỳnh Nga (2022). Luyện đọc lớp 2 (theo Chương trình giáo dục phổ thông 2018). NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê Thị Mai An (2022). Bài tập đọc hiểu cho học sinh lớp 2 theo hướng phát triển năng lực. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(9), 35-39. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12210907
Nguyễn Thanh Hùng (2011). Kĩ năng đọc hiểu văn. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Thị Hương Giang (2022). Xây dựng hệ thống bài tập phát triển năng lực đọc hiểu văn bản văn học cho học sinh lớp 2 trong dạy học Tiếng Việt. Tạp chí Giáo chức Việt Nam, 180(4), 32-35.
Phạm Thị Thu Hiền (2022). Thiết kế và sử dụng bài tập đọc hiểu văn bản trong dạy học môn Ngữ văn lớp 6. Tạp chí Giáo dục, 22(5), 8-13.
Trần Đức Hùng, Nguyễn Minh Vương (2024). Xây dựng hệ thống bài tập luyện dấu câu theo hướng phát triển năng lực giao tiếp cho học sinh lớp 3 ở huyện Lai Vung, tỉnh Đồng Tháp. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 13(2), 181-192.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .