Đề xuất chuẩn đánh giá năng lực dạy văn học thiếu nhi cho sinh viên ngành giáo dục tiểu học

Các tác giả

  • Lê Phương Nga Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Đỗ Thị Lan Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

To develop language and literature skills for primary school students through the teaching of literary texts in the 2018 General Education Curriculum for the subject of Literature, educators must possess strong competencies in teaching children's literature. The enhancement of teaching competences in children's literature for students in the primary education program is essential. This study aims to construct and propose a framework for evaluating the competences of students in the primary education program regarding the teaching of children's literature at universities. The evaluation framework for teaching competencies in children's literature is described through five levels of performance across behavioral indicators of each component within the competency structure. The evaluation framework for teaching competencies in children's literature serves as a set of assessment tools that can be applied in the practical training of the primary education program, contributing to the improvement of the quality of children's literature instruction and meeting educational objectives within elementary schools. The findings of this research can be applied in the study and teaching of children's literature content in the Literature subject, Vietnamese Language Foundations, and the Methodology of Teaching Vietnamese within the training program of the primary education field at universities.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2013). Chuẩn đầu ra trình độ đại học khối ngành Sư phạm đào tạo giáo viên trung học phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên trung học cơ sở, giáo viên trung học phổ thông.

Do, T. L., & Tran, V. T. (2025). Developing the competency of teaching children's literature for primary education students at some pedagogical universities in the Mekong delta region, Vietnam. Edelweiss Applied Science and Technology, 9(4), 1509-1524. https://doi.org/10.55214/25768484.v9i4.6327

Dương Huy Cẩn, Lê Duy Cường (2018). Phát triển năng lực dạy học cho sinh viên ngành Giáo dục tiểu học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 20(2), 12-18.

Hà Thu Thủy (2023). Rèn luyện kĩ năng đánh giá trong dạy học đọc hiểu văn bản văn học môn Tiếng Việt cho sinh viên ngành Giáo dục tiểu học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, 69, 28-35.

Hoàng Thị Hồng Phương (2020). Tổ chức dạy học văn học thiếu nhi Việt Nam cho sinh viên ngành Giáo dục tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 470, 24-29.

Lê Thị Hồng Nhung (2021). Một số biện pháp phát triển năng lực dạy học đọc hiểu văn bản cho sinh viên ngành Giáo dục tiểu học trong các trường đại học. Tạp chí Giáo dục, 502, 17-21.

Lưu Thị Dịu (2021). Phát triển năng lực đánh giá trong dạy học đọc hiểu văn bản văn học ở môn Tiếng Việt cho sinh viên sư phạm tiểu học. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Spencer, L. M., Spencer, P. S. M. (2008). Competence at Work models for superior performance. John Wiley & Sons.

Trần Văn Tuân (2022). Tổ chức dạy văn học thiếu nhi cho sinh viên ngành Giáo dục tiểu học, Trường Đại học Trà Vinh theo định hướng phát triển năng lực. Tạp chí Giáo dục, 22(24), 36-41.

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Lê, P. N., & Đỗ, T. L. (2025). Đề xuất chuẩn đánh giá năng lực dạy văn học thiếu nhi cho sinh viên ngành giáo dục tiểu học. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 158–166. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4298

Số

Chuyên mục

Các bài báo