Đề xuất một số biện pháp hướng dẫn học sinh tiểu học đọc hiểu văn bản thơ thiếu nhi mang yếu tố truyện

Các tác giả

  • Nguyễn Đức Khuông Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

In the 2018 General Education Curriculum of Vietnam, narrative children's poetry is a genre that combines poetic form with narrative structure, aligning well with the cognitive and psychological characteristics of primary school students. However, the teaching of this genre remains limited due to a lack of effective instructional methods. This article analyzes the linguistic features of narrative children's poetry and, based on this analysis, proposes several pedagogical strategies to guide primary students in reading and understanding this form of poetry. By examining key genre characteristics - such as simple language, emotionally rich imagery, memorable rhythm, and playful use of language - the article introduces a variety of effective teaching approaches. These include creative storytelling, role-playing, visual illustration, connecting with personal experiences, exploring poetic language, and rewriting poems. These methods contribute to enhancing students’ reading comprehension, aesthetic appreciation, and creative thinking, while also offering practical implications for teaching and further research in Vietnamese language education.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Lã Thị Bắc Lý (2015). Giáo trình Văn học trẻ em. NXB Đại học Sư phạm.

Lê Bá Hán, Trần Đình Sử, Nguyễn Khắc Phi (1998). Từ điển Thuật ngữ văn học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nguyễn Ánh Tuyết (chủ biên), Nguyễn Thị Như Mai, Đinh Thị Kim Thoa (2023). Tâm lí học trẻ em lứa tuổi mầm non (từ lọt lòng đến 6 tuổi). NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Thị Tâm (2023). Đặc trưng của văn học thiếu nhi Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, 73, 12-25.

Nikolajeva, M. (2014). What is cognitive criticism and what's in it for children's literature research?. In Reading for Learning (pp. 1-20). John Benjamins Publishing Company.

Piaget, J., & Inhelder, B. (2008). The psychology of the child. Basic Books.

Vân Thanh, Nguyên An (2003). Bách khoa thư văn học thiếu nhi Việt Nam (tập 1). NXB Từ điển Bách khoa.

Vygotsky, L. S., & Cole, M. (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, Đức K. (2025). Đề xuất một số biện pháp hướng dẫn học sinh tiểu học đọc hiểu văn bản thơ thiếu nhi mang yếu tố truyện. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 270–275. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4054

Số

Chuyên mục

Các bài báo