Đánh giá của giáo viên Ngữ văn cấp trung học phổ thông về tích hợp dạy kĩ năng đọc - viết văn bản nghị luận văn học: khảo sát tại khu vực Đồng bằng sông Cửu Long
Tóm tắt
The 2018 Vietnamese Literature Curriculum and the new textbooks emphasize integrated teaching, particularly the integration of reading and writing skills. Numerous studies have confirmed the close relationship between these two skills and the effectiveness of integration in enhancing writing competence. However, in teaching literary argumentative texts at the upper secondary level, reading and writing are still often taught separately, reducing the effectiveness of language development. This study surveys the opinions of 152 high school Literature teachers in the Mekong Delta region to clarify the current situation, perceived advantages and barriers, and teachers’ suggestions related to the integration of reading and writing skills. The findings indicate that teachers still lack awareness and skills in designing integrated activities; teaching materials and equipment remain limited; and students face difficulties in transferring from reading to writing. Therefore, it is necessary to strengthen professional training, develop digital learning resources, organize thematic workshops, and invest in supportive teaching equipment. Teachers also need to make effective use of textbooks and foster argumentative analysis skills during reading lessons to lay the foundation for writing activities.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Doubet, K. J., & Southall, G. (2017). Integrating reading and writing instruction in middle and high school: The role of professional development in shaping teacher perceptions and practices. Literacy Research and Instruction, 57(1), 59-79.
Habibi, H., Salleh, A. H., & Singh, M. K. S. (2015). The effect of reading on improving the writing of EFL students. Social Sciences & Humanities, 23(4), 1115-1138.
Horning, A. S., & Kraemer, E. (2013). Reconnecting reading and writing. Parlor Press and The WAC Clearinghouse.
Ito, F. (2011). L2 reading-writing correlation in Japanese EFL high school students. The Language Teacher, 35(5), 23-29. https://doi.org/10.37546/JALTTLT35.5-2
Li, Z., & Yang, C. (2014). Reading-to-write: A practice of critical thinking. Journal of Arts and Humanities, 3(5), 67-71.
Maxwell, R. J., Meiser, M. J., & McKnight, K. (2011). Teaching English in middle and secondary schools (5th ed.). Pearson. ISBN: 9780135135303.
Nguyễn Kim Hồng, Huỳnh Văn Sơn, Nguyễn Vĩnh Khương (2019). Một số yếu tố ảnh hưởng đến năng lực dạy học tích hợp của giáo viên. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 1(79), 163-170.
Nguyễn Thị Hồng Nam, Dương Thị Hồng Hiếu (2017). Giáo trình phương pháp dạy đọc văn bản. NXB Đại học Cần Thơ.
Nguyễn Thành Thi (chủ biên), Nguyễn Thành Ngọc Bảo, Trần Lê Duy, Đoàn Lê Giang, Dương Thị Hồng Hiếu, Phạm Ngọc Lan, Tăng Thị Tuyết Mai, Nguyễn Thị Hồng Nam, Phạm Thị Phương, Nguyễn Thị Ngọc Thúy, Trần Lê Hoa Tranh, Đinh Phan Cẩm Vân, Phan Thu Vân (2023). Sách giáo viên Ngữ văn 12 (bộ Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.
Plakans, L., & Gebril, A. (2012). A close investigation into source use in integrated second language writing tasks. Assessing Writing, 17(1), 18-34.
National Council of Teachers of English (NCTE). (2016). What we know about writing, grades 6-8. http://www.ncte.org/writing/aboutmiddle
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .