Khảo sát ý kiến học sinh về tác động của phiếu đánh giá theo tiêu chí đối với năng lực tự chủ trong học tập môn Ngữ văn: nghiên cứu tại thành phố Cần Thơ
Tóm tắt
Developing autonomy and self-directed learning competence is one of the tasks that all subjects need to foster in students according to the requirements of the 2018 General Education Curriculum. The Literature curriculum requires an increased use of a criteria system so that learners can be assessed and self-assess objectively, thereby developing autonomy and self-directed learning competence. This research was conducted to explore the opinions of 68 tenth-grade students at a high school in Can Tho city regarding the use of criterion-based assessment sheets (rubrics) in learning Vietnamese language writing skills. The research results show that 67 out of 68 students agreed that publishing assessment criteria before the test brings more benefits compared to not publishing them beforehand; students also believed that using rubrics helps enhance learning autonomy; 64 out of 68 students suggested maintaining the provision of criteria before tests in the following academic years. Students also offered suggestions to make the application of rubrics in assessing writing skills more effective.
Tài liệu tham khảo
Andrade, H. G. (2000). Using rubrics to promote thinking and learning. Educational Leadership, 57(5), 13-19.
Andrade, H., & Du, Y. (2019). Student perspectives on rubric-referenced assessment. Practical Assessment, Research and Evaluation, 10(3), 1-11.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2022). Công văn số 3175/BGDĐT-GDTrH ngày 21/7/2022 về hướng dẫn đổi mới phương pháp dạy học và kiểm tra, đánh giá môn Ngữ văn ở trường phổ thông.
Contreras-Higuera, W. E., Martínez-Olmo, F., José Rubio-Hurtado, M., & Vilà-Baños, R. (2016). University students’ perceptions of e-portfolios and rubrics as combined assessment tools in education courses. Journal of Educational Computing Research, 54(1), 85-107.
Dickinson, L. (1996). Culture, autonomy and common-sense. Autonomy 2000: The Development of Learning Independence in Language Learning, 41-54.
Đỗ Thị Thúy Kha (2020). Kiểm định và đánh giá thang đo tác động của việc sử dụng rubrics trong đánh giá kết quả học tập của sinh viên. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Trường Đại học Công nghiệp Thành phố Hồ Chí Minh, 43B, 117-121.
Florence, J. (2006). Rubrics for teacher education in community college. Community college enterprise, 39-55.
Mai Bích Huyền, Nguyễn Thị Hồng Nam (2014). Tiêu chí đánh giá bài luận - một trong những công cụ phát triển năng lực tạo lập văn bản cho học sinh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 62, 137-145.
Nguyễn Minh Giang, Diệp Kiều My (2023). Xây dựng rubric đánh giá năng lực khoa học cho học sinh trong môn Tự nhiên và Xã hội lớp 2. Tạp chí Giáo dục, 23(13), 23-28.
Nguyễn Thị Hồng Vân (2017). Phát triển một số năng lực chung trong Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 143, 21-26.
Nguyễn Văn Lợi, Chung Thị Thanh Hằng, Trương Nguyễn Quỳnh Như, Phạm Thị Mai Duyên (2014). Nâng cao khả năng tự chủ trong học tập cho SV tiếng Anh - nhận thức của giảng viên tiếng Anh tại một số trường đại học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 33, 75-83.
Nunan, D. (2003). Nine steps to learner autonomy. In D. Nunan (Ed.), Practical English language teaching (pp. 89-308). McGraw Hill.
Panadero, E., Jonsson, A., Pinedo, L., & Fernández-Castilla, B. (2023). Effects of rubrics on academic performance, self-regulated learning, and self-efficacy: A meta-analytic review. Educational Psychology Review, 35(4), 113.
Saddler, B., & Andrade, H. (2004). The writing rubric. Educational Leadership, 62(2), 48-52.
Trịnh Thị Phương Thảo (2019). Thiết kế và sử dụng Rubrics làm công cụ đánh giá trong quá trình dạy học Toán ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 16, 43-48.
Trần Quốc Thao, Dương Bá Thanh Di (2020). Nhận thức về vai trò của thang đánh giá trong giảng dạy và thực tế thực hiện của giảng viên đại học. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 225(15), 10-16.
Wolf, K., & Stevens, E. (2007). The role of rubrics in advancing and assessing student learning. Journal of Effective Teaching, 7(1), 3-14.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .